Kapernaumban
(Márk 1:21-28; Lukács 4:31-37.)
Názáretben a démoni erők úgy támadtak Jézusra, hogy az
emberek nem voltak tudatában annak, ami történt. De Kapernaumban a reakció nyílt
volt, amint a démonok megnyilvánultak egy férfiban. Jézus hatalommal beszélt a
zsinagógában, és a démonok ezt nem tudták tovább elviselni.
A férfi hangosan felsikoltott (nem túl udvarias
megjegyzés egy figyelmes közönség részéről!): "Ah, mi közünk Hozzád,
názáreti Jézus? Jöttél, hogy elveszíts minket? Ismerlek Téged, ki vagy, az
Istennek ama szentje!" (Lukács 4:34.). Itt van egy férfi (egyes szám),
aki olyan szavakat sikolt Jézus felé, amelyek azt jelzik, hogy ő többes
számban van! Nyilvánvaló, hogy a férfiban több démon volt - vagy talán ez a
bizonyos démon szóvivőként lépett fel a többi démon nevében, amelyek szintén
ott voltak aznap a zsinagógában, más emberekben!
Jézus reakciója kezdetben teljesen figyelmen kívül hagyta
a férfit, és csak a démonnal foglalkozott. Közvetlenül őt szólította meg, és
utasította, hogy maradjon csendben és menjen ki a férfiból. A Jézustól
származott utasítások dacára a démon először ledobta a férfit a padlóra,
mielőtt kiment belőle. Nem szabad félnünk az ilyen megnyilvánulásoktól, amikor
emberek megszabadulnak. Jézus szemmel láthatólag egyáltalán nem törődött azzal,
hogy a démonnak ilyen hatása van az emberre a valóságos szabadulás alatt -
nekünk sem szabad ezekkel törődnünk.
Van egy súlyos érv, amely
amellett szól, hogy az emberek hadd lássák, mit tesznek a démonok másokkal.
Ennek erős elrettentő hatása van a bűnnel szemben, és felnyitja az emberek
szemét saját szabadulásuk lehetőségére. Elég gyakran érzékeltem, amint az emberekben
lévő démonok kezdik elárulni jelenlétüket azáltal, hogy félelmi megnyilvánulásokat
mutatnak, amikor mások szabadulást élnek át.
Ahogy már egy másik összefüggésben utaltam rá, egy
alkalommal, amikor egy anglikán plébániatemplomban prédikáltam, öt perccel
azután, hogy elkezdtem beszélni a gyógyulásról és szabadulásról, egy nő
felállt és elkezdett sikoltozni, amilyen hangosan csak tudott: "Fogd be a
szád, fogd be a szád, kuss!" Ezután megpróbálta apró darabokra tépni a
Bibliáját, hogy rámdobálhassa! Ennek hatása a gyülekezetre felvillanyozó
volt. Korábban soha nem volt ilyen délelőtti istentiszteletük.
A benne lévő démonok nem tudták tovább elviselni a
biztonságukat veszélyeztető fenyegetést. Azt a tanítást, amelyet a
gyülekezet kapott, bármilyen áron le kellett állítani. De túllőttek a célon,
leleplezték saját jelenlétüket, és lehetővé tették, hogy a hölgy szabadulása
elkezdődjék. Rögtön megszabadult attól a démontól, amelyik felkiáltott a
templomban, és az Úr ezután kezdte megmutatni életének egyéb területeit is,
amelyekre a démoni erők erősen hatottak.
Semmiképpen sem volt ez győzelem az ellenség számára; ez
egy hatalmas győzelem volt Jézus és a Szent Szellem munkája számára. Mert ez az
esemény egyike volt az ott végbement stratégiai fontosságú eseményeknek ennek a
gyülekezetnek az életében, amely megnyitotta kapuit a Szent Szellem hatalmával
végzett dinamikus szolgálat előtt.
Fontos megemlíteni, hogy a szóban forgó hölgy most
gyülekezetében a szolgáló csapat tagja, és férjével együtt más emberek
megszabadítására használja őket az Úr. Ez az eset nagyon erőteljes illusztrálja
azt a tényt, hogy keresztényekben is lehetnek démonok. Mintegy öt évvel
azelőtt tért meg, és abban az időben a gyülekezet titkárnője volt.
Jézus életének ez a bizonyos esete bebizonyította a kapernaumiaknak,
hogy Jézusnak olyan hatalma van a démonok fölött, amelyet ők korábban még soha
nem láttak. Kétségtelenül jól ismerték a zsidó ördögűzőket, akik meglehetősen
hatástalan szertartásokkal és nagy zajjal próbáltak meg démonokat kiűzni
emberekből. Jézus hatalmáról szóló bizonyságtételük, hogy ő szavával kiűz
démonokat emberekből, futótűz gyorsaságával terjedt a környéken! Mert az
embereknek problémáik voltak, és sokuknak volt szüksége szabadulásra, ugyanúgy,
mint ma.