A
bűn által okozott károsodást teljes mértékben meg kell értenünk ahhoz, hogy a
megváltás teljes hatókörét is világosan lássuk. A megváltás mindazon területre
kiterjed, amelyet a bukás érintett. Semmit sem hagy ki. Nem csak a szellem
születik újjá, hanem megújulhat az elme, meggyógyulhat a test és az érzelmek
szintén felszabadulhatnak, harmóniába kerülhetnek.
Krisztus keresztjének egyik
legnagyobb igazsága az, hogy a megbékítés művét rejti magában.
"Titeket
is, kik hajdan elidegenültek és ellenségek voltatok gonosz cselekedetekben
gyönyörködő értelmetek miatt, most mégis megbékéltetett az Ő emberi testében a
halál által, hogy mint szenteket, tisztákat és feddhetetleneket állítson titeket
Önmaga elé."
(Kolossé 1:21-22.)
A megbékítés két korábban
szembenálló fél egymással való összhangba hozása. Isten részéről érzéseiben ez
nem jelent változást, mert az Ő szeretete a bukott ember iránt sosem változott.
Kapcsolatában viszont változást hozott, mert Isten most már ítélet helyett az
áldásban kapcsolódhat a bűnös emberhez.
Az ember részéről az egész Istennel
szembeni magatartásnak meg kell változni. Valahogyan le kell győzni a félelem,
a bűntudat, a lázadás, az akaratosság és a keménység reakcióit.
"...Mikor
ellenségei voltunk, megbékéltünk Istennel az Ő Fiának halála által."
(Róma 5:10.).
Hogyan békül ki Isten az emberrel,
aki az ellensége? Hogyan kezdesz kibékülni valakivel, aki ellenséges veled
szemben és ragaszkodik is ehhez? Hogyan állítsa helyre Isten azt az engedetlen
embert, aki elszalad, elbújik és mindenféle negatív érzéssel küszködik
valahányszor Isten közeledik hozzá? Figyeld meg, hogy Isten mindazon évek alatt
a kezét nyújtotta Izrael felé, amikor Izrael ismételten elfordult Tőle és
hamis, kegyetlen bálványokat imádott.
MEGTESTESÜLÉS - A BEHATOLÁS
Amennyiben Isten változtatni akart az emberi nem helyzetén,
először is be kellett jutnia az emberiségbe, mert azt csak belülről lehetett
meggyógyítani. Ezért volt olyan fontos a megtestesülés. Az Örökkévaló
Logos, a Fiú testté lett. Tökéletesen emberré vált: "Mivel tehát a
gyermekek testből és vérből valók, Ő is hasonlatosképen részese lett
azoknak...Annakokáért mindenestől fogva hasonlatosnak kellett lennie az
atyafiakhoz..." (Zsidók 2:14. 17.).
Az Istenség Személyei öröktől fogva
tökéletes szeretet kapcsolatában, vagy ahogy János fogalmaz, "dicsőségben"
élnek (János 17:5, 24.). Ez a szeretet vagy dicsőség mindig jelen volt
Isten Lényében. Az embert bűne ettől az élettől vágta el. Isten az emberré lett
Jézusra kiterjesztette ezt a szeretet kapcsolatot. Jézus volt az első ember,
aki részesülni kezdett az Istenségen belüli szeretetkapcsolatban és
dicsőségben. Az evangéliumokban ez többször megjelenik. Jézus mondja, hogy Ő "az
Atya kebelében" van, avagy a "mennyben", vagy
fordítva: "Én az Atyában vagyok és az Atya énbennem".
Először történt, hogy egy ember Istennel
teljes összhangban, teljes közösségben és az Iránta való teljes
engedelmességben élt.
BEMERÍTKEZÉS - AZ AZONOSULÁS
Jézus nem csak azért jött, hogy az
emberek előtt egy tökéletes, egyedi emberi életet éljen. Ez csak bukásunk
nagyságát érzékeltette volna, egyebet nem. Ő azért jött el, hogy ennél sokkal
többet tegyen. Eljött, hogy az Istennel való kapcsolatunkat és a Vele szembeni
magatartásunkat megváltoztassa. A Keresztelő János általi bemerítkezése a
Jordánba nagyon jelentős volt. Hogyan értsük ezt? Amikor bemerítkezünk, a Krisztussal való egységbe, a Vele
való azonosulásba merítkezünk be. Azonosulunk Vele halálában, eltemetésében és
feltámadásában. Amikor Jézus bemerítkezett, Ő a velünk való egységbe
merítkezett be, azaz azonosult bűnösségünkkel, elveszettségünkkel és
elidegenülésünkkel.
Amikor mi bemerítkezünk, elfoglaljuk
helyünket mint szentek, Isten elhívottai és megváltottai. Amikor Jézus
bemerítkezett, belépett megváltói elhívásába. Mindaz, amit Jézus ezután tett,
közvetlen kapcsolatban volt megváltásunkkal. Jézus nem Önmagáért, hanem értünk szenvedte el a
félreértettséget, rosszindulatot és gyűlöletet. Nem Önmagáért, hanem a mi
kedvünkért győzött le mindenféle kísértést. Nem Önmagáért, hanem miattunk
engedelmeskedett egész életében tökéletesen az Atya akaratának.
A harc mindig az Ő emberi mivolta
körül folyt. A kérdés sosem az volt, hogy Sátán meg tudja-e kísérteni,
csonkítani, vagy ölni az Örökkévaló Logost, hanem az, hogy az ember Jézus
legyőzi-e a kísértést és a kereszten át eljut-e a feltámadásig. Ha elbukott
volna, az cseppet sem hatott volna istenségére - de mi örökre elvesztünk volna.
Jézusnak emberként kellett győznie, hogy mi is győzhessünk.
A GOLGOTA - AZ EGYESÍTÉS
A János 12:32-ben Jézus ezt mondta: "Én,
ha felemeltetem a földről, mindeneket magamhoz vonzok." János a
továbbiakban elmagyarázza, hogy Jézus ezzel saját halálnemét jelentette
ki. Nem csak az ember helyett kellett Jézusnak meghalnia, hanem az Ő halálából
részesülnie kellett az embernek is. Pál ugyanúgy érti ezt a Galata 2:20-ban: "Krisztussal
együtt megfeszíttettem." Jézus nem csak a bűnösségünkkel bánt el;
megbékítés történt, egy összetört kapcsolat helyreállítása, a belénk
gyökerezett félelemmel teli és ellenséges magatartás megváltozása.
Jézus ember volta a kereszten az egyetemes emberiség
helyzete lett, amely magába olvasztott mindenkit, aki hisz Őbenne, hogy Jézus
halála és feltámadása által ugyanolyan kapcsolatba kerüljünk Istennel,
amilyenben Jézus volt.
Az Efézus 2:5-6-ban Pál ezt
részletesen kifejti. Nem csak megfeszítettünk Krisztusban, hanem fel is
támadtunk Vele. Nem csak feltámadtunk Vele, hanem Vele együtt mennyei helyekre
is helyeztettünk. Mik ezek a mennyei helyek? Az Atyával, a Fiúval és a Szent
Szellemmel való kapcsolatot jelentik; azt az egymásban lévő kapcsolatot, amit
Jézus megtapasztalt: az Atya Őbenne és Ő az Atyában. Most az Atya bennünk van
és mi az Atyában; a Fiú bennünk és mi Krisztusban; a Szent Szellem bennünk és
mi a Szellemben.
Ez a megbékélés. Ebből Istennel
szembeni megváltozott magatartás fakad. Érzelmi reakcióink Vele szemben már nem
a félelem, a bűntudat és az ellenségesség, hanem -
"A
kit, noha nem láttatok, szerettek; Akiben noha most nem látjátok, de hisztek
benne, kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek." (1Péter
1:8.)
Sőt, az ember természete is újra
összhangba került az eredeti tervvel.
Isten örök szándéka az emberrel mindig az volt, hogy az
ember Krisztus által Isten fia lehessen (Efézus 1:5.). A megváltással az
a célja, hogy az ember "az Ő Fia ábrázatához hasonlatos legyen" (Róma
8:29.). Ezért válik Jézus a megbékélt emberi rend példaképévé, prototípusává.
Őbenne az emberi személyiség minden része az őt megillető helyre kerül, olyan
összhangba, ami Isten minden teremtő munkáját jellemzi.