2012. november 5., hétfő

P. Horrobin - Találkozások démoni erőkkel az evangéliumokban 1.


Názáretben
(Máté 13:53-58; Márk 6:1-6; Lukács 4:16-30.)

A pusztai események után, ahol maga Sátán kísértette meg őt, Jézus visszatért otthonába, Galilea tartományába. Szombaton, szokása szerint, lement a zsinagógába, hogy dicsőítse Istent.
Ez alkalommal azonban Jézus már nem ugyanaz volt. Ez volt az első látogatása a zsinagógában, miután betöltötte őt a Szent Szellem. Most már nyitott volt arra, hogy Isten teljes ereje átfolyjon rajta, és a Szent Szellem kenete olyan erős volt, hogy azon a helyen minden démonnak tudatában kellett lennie az ő jelenlétének!
Felállt, hogy felolvassa az igét, és úgy tűnik, szándékosan választotta az Ésaiás 61:1-et, ami arról a munkáról szól, amelyet a Messiás fog végezni. Felolvasta e meglepő szavakat: "Az Úrnak Szelleme van énrajtam, hogy a szegényeknek az evangéliumot hirdessem; elküldött, hogy szabadulást hirdessek a foglyoknak, és a vakoknak szemeiknek megnyílását, hogy szabadon bocsássam a lesújtottakat, hogy hirdessem az Úrnak kedves esztendejét" (Lukács 4:18.).

Aznapi prédikációjának tényleges szövege nincs feljegyezve az igében. De kezdetben az emberek udvariasan figyeltek ékesszóló beszédére, és csodálkoztak azon, ahogyan beszélt. Amint gyakran megtörténik, amikor az embereket kérdőre vonják és megítélik őket, akkor hirtelen kifogást kezdenek keresni, hogy figyelmen kívül hagyhassák az elhangzottakat, így ők is elkezdték megkérdőjelezni Jézus származását, ilyen kérdésekkel: "Nem ez József fia? Hogyan lehetséges, hogy egy ácsmester fia így tud beszélni?"
Az igeolvasás és annak magyarázata egy prédikációban a zsinagógai istentisztelet normális és elfogadott része volt. De Jézus ennél többet tett. Elolvasta az egyik jól ismert, a Messiásra vonatkozó szakaszt, amely hírül adja Krisztus eljövetelét, majd elmondta az embereknek, beleértve a jelenlévő farizeusokat és írástudókat is, hogy ez az igeszakasz beteljesedett ebben a percben, és ez valóban nagyon új dolog volt! Mert annak kijelentése, amivel ő fellépett, hogy ő a Messiás, az vagy a legszörnyűbb istenkáromlás (ha ezt valóban komolyan gondolta), vagy az őrültség netovábbja, hacsak természetesen valóban nem ő a Messiás.

A vallásos mániákusokkal szembeni normális reakció az, hogy figyelmen kívül hagyjuk, mint lényegtelen dolgot. Az elmegyógyintézetekben sok ember van (kétségkívül démonizált és megtévesztett emberek), akik azt állítják, hogy ők Jézus és a Messiás, Isten, vagy valami más isteni lény. Senki nem veszi komolyan a kijelentésüket. De amikor Jézus ilyen igénnyel lépett fel, amely normális körülmények között csak megtévesztett és őrült emberektől származhat, ő olyan hatalommal beszélt, hogy az emberek felismerték ennek komoly voltát. Ez nem egy hétköznapi őrült.
Az ő ékesszóló beszédével szembeni udvarias tiszteletük dacára a gyűlölet és gyilkossági szándék forrt közvetlenül a felszín alatt. Jézus tudta, amint Pál is, aki ezt mondta: "Nem emberi lények ellen harcolunk, hanem a gonosz szellemi erőkkel szemben, amelyek a mennyei világban vannak" (Efézus 6:12.). Érezte, hogy ez valójában egy szellemi csata. Jézusnak éreznie kellett, hogy a démoni erők kezdik felbujtani a tömeget a cselekvésre. A János 2:25. elmondja nekünk, hogy: "nem szorult rá, hogy valaki bizonyságot tegyen az emberről, mert magától is tudta, mi volt az emberben". Azon a szombat reggelen Názáretben Jézus, akinek tökéletes szellemi látása volt, látta, amint a csata a szellemi világban egyre erősebb lesz.
Tudta, hogy a helybeliek, akik ismerték alacsony származását, kétségbe vonják azon kijelentését, hogy ő a próféta. Ezért ő az Ószövetségből vett példákkal illusztrálta, mennyire nem becsüli Isten prófétáját a saját népe. A helyzet robbant. Percek kérdése volt, és a szombati istentisztelet átalakult egy Jézus elleni súlyos merényletté. Miután Sátán kudarcot vallott a pusztában, hogy eltérítse Jézust életművétől, a gyilkosságot választotta következő támadási módjának.