Ne
feledd, hogy a jelenlevő sérüléssel foglalkozunk. Néha az "emlékek
gyógyulása" kifejezés kicsit félrevezető lehet, mert azt sugallja, hogy
valamiképp vissza kell mennünk az időben ahhoz, hogy a már megtörténtet
megváltoztassuk. Bár a sérülést okozó esemény történhetett évekkel ezelőtt és
az emlékezés fontos, de a sérülés, a fájdalom ma is megvan, ezért hozzáférhetünk
mi is, és Isten is.
Mivel jelenlegi fájdalomról van szó, akkor lépek
összeköttetésbe a problémás területtel, amikor érzem a fájdalmat. A gyermekkori
problémákkal való foglalkozás egyik nehézsége az, hogy felnőttként már nem
tudunk úgy azonosulni azzal, ahogyan gyermekkorunkban történtek velünk a
dolgok. Férfiakká váltunk mint Pál apostol és félretettük a gyerekes
dolgokat. Amin felnőttként visszatekintve nevetünk, az gyakran nem volt
nevetséges, amikor megtörtént. Erre azonnal rájövünk, ha megcsapoljuk ezeket a
még mindig működőképes érzéseket.
Néha könnyen feltárjuk érzéseinket,
mert szükségünk oly égető és leteperő, és az érzés is nagyon erős. Máskor
talán nem a felszíni érzések jelentik a valódi problémát, hanem csak egy
mélyebb probléma következményei, vagy esetleg egy régóta gyakorolt védekező
eljárással nyomjuk el nem kívánatos érzéseinket. Ezekben az esetekben nem tudjuk akaratunk segítségével
feltárni az adott érzéseket. Nem tudunk létrehozni érzéseket, csak elfojtani. Nem
tudunk kedvünk szerint örülni, haragudni vagy félni. Ezt megértheted, ha már
megpróbáltál nevetni olyan viccen, aminek nem értetted a poénját.
Az emlékezet az egyik leghatékonyabb eszköz a sérült
érzések területeinek feltárására. "Mikor ezekről emlékszem, megkeseredem
lelkemben."
(Zsolt. 42:5.). Az
érzelmi állapotok egyik különös tulajdonsága tehát, hogy azokat kiválthatja,
vagy működésbe hozhatja az, ha visszagondolunk az azokat előidéző eredeti
helyzetre.
A Szent Szellemnek kell azonban engednünk, hogy emlékeztessen
minket! Csak Ő tudja, melyek a jelentős emlékek; talán nem is azok, amelyeket
mi fontosnak gondolnánk. Sok olyan feszült, sőt fájdalmas átélésünk is
lehetett, amelyeken sikeresen estünk túl, s talán még jót is tettek nekünk. A kritikus tapasztalatok azok,
amelyek meghaladták erőnket, melyeket a tudatalattiba temettünk. Ezért kell
Dávidhoz hasonlóan imádkoznunk: "Vizsgálj meg engem, oh Isten, és ismerd meg
szívemet! Próbálj meg engem, és ismerd meg gondolataimat"
(Zsolt. 139:23.).
Olykor nem is elég az incidensre
vagy a körülményekre való emlékezés. Gondolhatunk a tényekre anélkül, hogy
megragadhatnánk a hozzájuk tartozó
érzéseket. A gátlás gyakran
rossz magatartásformákat von maga után és először ezekkel kell foglalkoznunk,
mielőtt a gyógyulás lehetséges lenne.
A sérülést gyakran neheztelés és keserűség követi. Ezekkel
is foglalkozni kell. Amíg keserűségünkhöz ragaszkodunk a minket megsértők felé,
addig gyakorlatilag Krisztust kizárjuk a helyzetből. Ő nem tud belépni, hogy
meggyógyítson, bármennyire kérjük is erre, ha a gyógyítás látszólag
neheztelésünk jogosságát igazolná. A megbocsátás létfontosságú a belső
gyógyuláshoz.
A megbocsátás azért is fontos, mert amíg ragaszkodunk a meg
nem bocsátáshoz, a sérülésünkért felelős személy vagy helyzet uralma alatt vagyunk. Nem vagyunk szabadok
érzéseink vagy reakcióink megválasztásában. A sérülés hatalma alatt maradunk
akkor is, ha okozói távol vannak vagy már meg is haltak.
A megbocsátás nem elnézés. Bizonyos értelemben csak
Isten nézheti el a vétket. Amikor
megbocsátok valakinek, akkor nem azt mondom, hogy rossz cselekedete helyes
volt, hanem a vele kapcsolatos érzelmi reakciómmal foglalkozom. Felszabadítom
az illetőt az alól a harag és rossz érzés alól, amit vele szemben
fenntartottam. Ez akarat dolga. Az akaratomon múlik, hogy fenntartok-e valaki
ellen valamit; ezért szabad választásom szerint el is engedhetem azt, amit
fenntartok. Ezért a megbocsátás Isten parancsa; azzal kezdődik, hogy a
helyes magatartás mellett döntök ellenségeimmel szemben. "Szeressétek
ellenségeiteket, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek. Áldjátok
azokat, akik titeket átkoznak és imádkozzatok azokért, akik titeket háborgatnak"
(Lukács 6:27-28.).
A szomorúság vagy bánat is válhat a gyógyulás akadályává.
Gyász esetén, egy összetört házasságban vagy ehhez hasonló sérült kapcsolatban
a bánat időszakán mindnyájunknak át kell esni. Lehetséges viszont, hogy egy
ilyen bánat bálvánnyá is válhat, ha szívünkben a központi helyet foglalja el és
egész életünk veszteségünk emléke körül kezd szerveződni. Az ilyen bálványt le
kell rombolni.
Végül, szembe kell néznünk azzal a
lehetőséggel, hogy amit sérülésnek nevezünk, az valójában annak a
megnyilvánulása, hogy nem vagyunk hajlandók vagy képesek vállalni kellemetlen
igazságokat önmagunkról, viselkedésünkről. Ilyenkor nem az a teendő, hogy
megpróbálunk megbocsátani annak, aki elmondta az igazságot, mert neki volt
igaza, és nem nekünk. Az
igazság néha fáj, de az igazság ejtette sebek tisztán és gyorsan gyógyulnak, ha
szembenézünk velük. Az efféle becsületes küzdelem majdnem mindig
tudatunk felszínére hozza a valódi sérelmet és a valódi problémát, úgy hogy
azok hozzáférhetők lesznek és tudjuk, mivel van dolgunk.