2012. november 8., csütörtök

Simon Wiesenthal - A profi 2.


Ohlendorf nem a saját találmányát dicsérte; a dicséret barátját, Walter Rauff SS-Obersturmbannführert illette meg. Az 1906-ban született Rauff eredetileg tengerésztiszt volt, de egy diáklánnyal folytatott viszonya miatt becsületbírósági ítélettel eltávolították a tengerészettől. Ám épp emiatt ívelt fel aztán a karrierje. Reinhard Heydrich, a Birodalmi Biztonsági Főhivatal vezetője is hasonló história miatt repült a tengerészettől, és ezért azonnali rokonszenv támadt benne Rauff iránt, akivel 1939-ben ismerkedett meg. Ő tette meg a kirúgott sorhajóhadnagyot a műszaki kérdésekkel foglalkozó II/D ügyosztály vezetőjévé.
  
E minőségében fejlesztette ki Rauff a gázkocsit, állandó és elmélyült együttműködésben Friedrich Pradel SS-tiszttel, aki a Birodalmi Biztonsági Főhivatalban a teherautó-fuvarozási osztály vezetője volt. Igaz, építhettek az eutanáziával foglalkozó intézmények előmunkálataira, csakhogy a költségek kérdését ott sem vették kellően figyelembe: a hullatermeléshez vegytiszta szén-monoxidot használtak, a szóban forgó gázt pedig roppant költséges acéltartályokban kellett tárolni. Ezért támaszkodott Rauff és Pradel inkább azokra a még kezdetleges stádiumban lévő kísérletekre, melyeket a kipufogógázokkal folytattak; ezek ugyan nem öltek olyan gyorsan és biztonságosan, cserébe viszont lényegesen olcsóbbak voltak. S ha előfordult is, hogy egy-egy kisgyermek, szívének és tüdejének viszonylag nagyobb kapacitása miatt, túlélte az autós elgázosítást, a sofőr könnyen kiküszöbölhette a kis műhibát egy jól irányzott puskatusütéssel.
  A minőségi követelmények listáján további fontos szempont volt a gyors lerakodás lehetősége. Így hát egy külön e célra életre hívott tanulmányi bizottság javaslatot tett „nagy teljesítményű lerakodóberendezések” beépítésére. Kiszámították, mennyi idő takarítható meg, ha az ötven-hetven halottat billenőberendezés segítségével rakják ki.
  
A különleges eljárással légmentesített teherautókat a berlini Gaubschat cég szállította (amelynek Rauff-fal folytatott teljes levelezése fennmaradt). Rauff irányítása alatt külön gárda foglalkozott a berendezés folyamatos tökéletesítésével. Így például 1942. június 5-én kelt levelében egy bizonyos „Just” különféle műszaki változtatásokat javasolt főnökének; ezek segítségével az addigi kilenc-tíznél több személy is zsúfolható a járművekbe négyzetméterenként. A következő mondatot háromszor is el kell olvasni ahhoz, hogy elhiggyük: „1941 októbere óta – írja »Just« – az e célra szolgáló három járműben 97 000 személyt lehetett feldolgozni anélkül, hogy a kocsikban kárt okozott volna.”
  Magam valamikor a negyvenes évek végén vagy az ötvenes évek elején találkoztam először ezzel a mondattal, akkor, amikor épp a nürnbergi per egyik aktakötegét tanulmányoztam. Történetesen – ám az ilyen véletlenekben én a sors kezét látom – épp akkoriban többször jártam Olaszországban, hogy Galícia kormányzójának, dr. Otto Wächternek a nyomát kutassam. Wächternek minden jel szerint az olaszországi kerülő úton át sikerült továbbszöknie, és megtudtam, hogy azt a szervezetet, amely segítette, egy Rauff nevű SS-Obersturmbannführer vezeti – vagyis a gázkocsi szellemi atyja főnök lett az ODESSA-ban is. Rauff különösen alkalmas volt erre a feladatra, lévén, hogy Olaszországban otthonosan mozgott; 1942 végén ugyanis új főnökei, a merényletben elpusztult Heydrichet követő Kaltenbrunner és Himmler megbízták, hogy hajóval szállítsa Olaszországba a tuniszi zsidókat, hogy aztán majd szétosszák őket a különböző megsemmisítő táborokba. E célból Rauffot kinevezték Tunézia SS-rendőrfőnökévé, ő pedig háromezer új áldozatot ígért felettesének. Állítólag azonban egy nagyobb pénzösszeg fejében engedett ebből a számból – annyi bizonyos, hogy csupán százhúsz főt szállított.
  
Amikor Rommel elvesztette az el-alameini csatát, Rauffnak el kellett hagynia Tunéziát. Először Rómába ment, majd később Milánóban lett az SS rendőri erőinek parancsnoka. Amikor Mussolini bukása után a németek gyakorlatilag átvették a hatalmat Olaszországban, Rauff kihasználta a lehetőséget, hogy a jövő szempontjából előnyös kapcsolatokat építsen ki. Alois Hudal, a római német püspök bevezette a hozzá közel álló egyházi körökbe, ami roppant célszerűnek bizonyult: a háború végén ugyanis Rauff fogságba esett, és egy Rimini melletti hadifogolytáborba került, ahonnan aztán Hudal és Tsai, összeköttetéseiknek hála, gyorsan kiszabadították. Hudal püspök elhelyezte Rauffot egy milánói magánszálláson, a gázkocsi feltalálója pedig hozzálátott az úgynevezett „római út” megszervezéséhez. A vállalkozás álcázását megkönnyítette a politikai háttér. Kelet-Európában kommunista vagy félkommunista rendszerek kerültek hatalomra. A nácik valamennyi csatlós államában, Szlovákiában, Magyarországon, Horvátországban a hatalom új birtokosai tömeges letartóztatásokat hajtottak végre, amelyek első áldozatai az egykori fasiszták voltak, a szlovák Hlinka-gárdistáktól a magyar nyilaskeresztesekig. Mivel azonban ez a kör megannyi derék katolikusból állt, a Vatikán missziókat szervezett megsegítésükre (ilyen lépést a nácizmus üldözöttei esetében annak idején nem tartott indokoltnak). Hudal püspök közvetítésével Rauff ezekkel a missziókkal lépett kapcsolatba, és gondoskodott róla, hogy az ő bajtársairól se feledkezzenek meg.
  
A menekülőknek nem voltak papírjaik, így hát a Vatikán, valamint a Vöröskereszt segítségével ideiglenes személyi okmányokat állítottak ki számukra. Ezután a Vatikán dél-amerikai, elsősorban argentin vízumokat szerzett nekik. Indulásukig a menekülőket általában kolostorokban, például a római via Sicilián lévő ferences rendi kolostorban rejtegették az igazságszolgáltatás elől. Bariban vagy Genovában szálltak hajóra; sokuknak ekkorra már menekültútlevele is volt – Giuseppe Siri érsek egyik titkára szerezte be a Vöröskereszttől. Az Olaszországból Dél-Amerikába való szállításról aztán már a Caritas gondoskodott, amelynek korántsem szúrt szemet, hogy számos védence egyáltalán nem Horvátországba, Szlovákiába vagy Magyarországra való.
  A szervezet természetesen nem érhette be az egyház rokonszenvével; pénzre is szüksége volt, s ennek előteremtése Walter Rauff egyik legjelentősebb teljesítményének bizonyult. Fáradozásaiban segítségére volt többek között egy Friedrich Schwendt nevű férfi, aki a háború után ugyancsak Olaszországba sodródott. Schwendt Meran mellett, a labersi kastélyban lakott, és úgyszólván korlátlan anyagi eszközökkel rendelkezett. Előző könyveimben már elmondtam, miképpen jutott ehhez a vagyonhoz. Mint köztudott, a többfrontos háború idején a náciknak egyszer csak elfogyott a pénzük, és ezért Himmler, az úgynevezett „Bernhard-akció” keretében, óriási mennyiségű hamis pénzt nyomatott. Egyfelől az volt a cél, hogy ezek a hamis fontok (melyekből később néhány ládát a Toplitzi-tóban találtak meg) rontsák a brit valutát; másfelől viszont a náciknak sikerült egy részüket valódi pénzre átváltani, és így devizához jutottak. Meg kell ugyanis jegyezni, hogy valószínűleg minden idők legtökéletesebb hamisítványairól volt szó.
  
Tudni való, hogy Heydrich (és később Kaltenbrunner) mint a Birodalmi Biztonsági Főhivatal vezetője az 1923-ban Ausztria által alapított Interpolnak is főnöke volt. (Ami egyébiránt azt eredményezte, hogy a háború után az Interpol tele volt tősgyökeres nácikkal – ők aztán fedezték menekülő bajtársaikat, és eszük ágában sem volt nyomozni utánuk.) A háború alatt Heydrich, majd Kaltenbrunner az Interpol révén betekinthetett a legügyesebb pénzhamisítók nyilvántartásába. A céh legjavát a sachsenhauseni koncentrációs táborban, majd később a felső-ausztriai Redl-Zipfben terelték egybe, és őket bízták meg a hamis fontbankjegyek előállításával. A hamisítványok oly tökéletesre sikerültek, hogy a háború után az angoloknak be kellett vonniok valamennyi, e kategóriába tartozó bankjegyet, és új sorozatot kibocsátaniok.
  Az SS Friedrich Schwendtet szemelte ki arra a feladatra, hogy a hamis pénz egy részét valódi külföldi valutára váltsa. A jelek szerint aligha számolt el fillérre pontosan, mert a háború után dúsgazdag emberként bukkant fel.
  Rauff ismerte ezeket az előzményeket, és minden bizonnyal igen határozottan adta tudtára a régi bajtársnak: a többi kamerád igencsak nehezményezné, hogy Schwendtet fényűző udvartartás veszi körül a saját kastélyában, miközben ők fogolytáborban vagy valamilyen kolostorban senyvednek. Annyi bizonyos, hogy ettől fogva Schwendt hatalmas összegeket bocsátott Rauff rendelkezésére, illetve utalt át Dél-Amerikába, ahol végül maga is kikötött. Céget alapított Santiago de Chilében, és egyik üzlettársa Klaus Barbie volt.