A MEGÚJULT ELME AJÁNDÉKÁNAK ELNYERÉSE
Az elme megújításakor a kereszt töri
meg azoknak a hatalmaknak az erejét, amelyek valaha ott uralkodtak, a Szent
Szellem pedig megújítja felszabadult elménket.
Meg kell értenünk, hogy a megújult
elme ajándék.
"Mert
nem félelemnek szellemét adott nékünk az Isten; hanem erőnek, és szeretetnek és
ép elmének szellemét."
(2Timóteus
1:7. Az angol változat szerint.)
Azt is fel kell ismernünk, hogy ez a
megújulás csak a Szent Szellem munkája révén történik meg.
"Nem
az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk,
hanem az ő irgalmasságából tartott meg minket az újjászületés fürdője és a
Szent Szellem megújítása által." (Titusz 3:5.).
A 2Korintus 3-ban Pál azokról
beszél, akiknek elméjén lepel van az Ige olvasásakor. Ez volt a helyzet
korának zsidóival is. Majd a 16. versben így szól: "Mikor pedig megtér
az Úrhoz, lehull a lepel. Az Úr pedig a Szellem; és ahol az Úrnak Szelleme, ott
a szabadság."
Amikor tudatosan és szándékosan átadjuk elménket a Szent
Szellem jelenlétének, akkor Ő kimossa onnan a régi, szokásos gondolati
mintákat, az önállóságot igénylő kényszerítő gondolatokat és a negativitás
kimerítő taposómalmát. A kötelék elszakad, az átok felemelkedik, és az elme
szabad. Megújult elmévé válik, amit a 4. ábra mutat (21. oldal). Olyan
elme ez, amelyben már csak egy tekintély van, mert gondolatait foglyul
ejtettük a Krisztusnak való engedelmességre. Pál a Róma 8:6-ban úgy írja ezt
le, mint a "Szellemre idomult" elmét.
Mivel a tekintély belső problémája
megoldódott, ennek eredménye élet és békesség, és Isten békessége őrzőnkké és
ítélőbíránkká válik.
"És
az Istennek békessége, mely minden értelmet felül halad, meg fogja őrizni
szíveiteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban." (Filippi 4:7.)
"És
az Istennek békessége uralkodjék a ti szívetekben, a melyre el is hivattatok
egy testben; és háládatosak legyetek." (Kolossé
3:15.).
Amikor egy idegen gondolat hatol be elménkbe, annak valódi
forrása hamar megmutatkozik, bármilyen megtévesztőnek látszik is: a békesség
felborul. Ha elbánunk a betolakodóval, a békesség helyreáll.
Nemrég voltam egy összejövetelen,
ahol egy általam meghívott testvér szolgált és Isten áldása megnyilvánult a
szavain. Aztán egy olyan témát kezdett körüljárni, amelyben eltért a
véleményünk. Ő ismerte a nézeteimet. Eszembe jutott: "Cserben hagy.
Kihasználja az alkalmat, amit adtam neki."
Ez nem volt igaz, de nekem
megnehezedett a szívem. Az Úrhoz fordultam és világossá vált előttem, mi
történt. Egy, a testvérem elleni sátáni rágalomra hallgattam és azt dédelgettem
magamban. Megvallottam ezt a bűnömet, elűztem magamtól ezt a gondolatot és
azonnal visszatért belém az öröm és békesség. Ez a gondolat eredetileg a
lelkészi körültekintés és aggodalom álruhájában jött hozzám.
A megújult elme egyre értelmesebben
tud foglalkozni a szellem megérzéseivel, s így megvizsgálhatjuk, mi Isten
akarata. Ha nem megújult elmével próbáljuk értékelni a szellem megérzéseit,
akkor azzal a halálos veszéllyel kerülünk szembe, hogy összekeverjük saját
elménk termékeit a Szent Szellem hangjának megérző felfogásával.
A MEGÚJULT ELME MEGTARTÁSA
Fel kell ismernünk, hogy az elme
megújulása nem egyszer s mindenkorra történik. Isten munkája ez, amit meg kell
alapozni és nem szabad eltékozolni. Több fontos pontot kell itt megértenünk.
Először is, amikor elménk megújul,
akkortól fogva te döntöd
el, mivel foglalkozik elméd. Némelyek annyira megszokták elméjük
fennhatóságát, hogy meglepődnek, amikor rájönnek, hogy mi (és nem az elménk) határozzuk el,
min gondolkodunk. A Filippi 4:8-ban Pál ezt írja: "Amik csak
igazak, amik csak tisztességesek, amik csak igazságosak, amik csak tiszták,
amik csak kedvesek, amik csak jó hírűek, ha van valami erény és ha van valami
dicséret, ezekről gondolkodjatok."
Az elmének sosem kell tétlenkednie.
Péter azt tanácsolja: "Övezzétek fel elmétek derekait"
(1Péter 1:13.). Egyszer beszélgettem egy újdonsült kereszténnyel, aki mindenféle
szellemi nehézségekbe került, mert megtérésekor valaki azt mondta neki, hogy ha
hallani akarja az Úr hangját, egyszerűen csak ki kell kapcsolnia elméjét. Egyáltalán
nem meglepő, hogy mindenféle riasztó és értelmetlen dolgok áradtak be ebbe a
légüres térbe. A keresztény életben nincs helye a tétlen elmének. Ellenkezőleg,
a keresztény elmének tevékenynek és szorgosnak kell lennie. "Serkentget"-nünk
kell (2Péter 3:1.), nem hagyhatjuk elaludni.
Azt is fel kell ismernünk, hogy az elme megújulása nem mentesít
minket a kísértésektől. Nézd meg újra a 4. ábrát! A kereszt megszakítja
a tekintély vonalát, de nem szakítja el a
kommunikációs vonalat. A
kísértések továbbra is jönnek. Az ördög megpróbálja elhitetni, hogy még mindig
a régi tekintélyek érvényesek, de ne dőlj be neki! Az összetört iga
használhatatlan. Másrészt viszont emlékezzünk arra, hogy mivel az engedelmesség
teremti a tekintélyt, rabul ejthet minket a magunk készítette kötelék. Ha ez
megtörtént, és rájövünk, hogy rossz gondolatoknak adtuk meg magunkat, idegen
tekintélyeket jelöltünk ki, egyszerűen és hatékony módon felszabadulhatunk.
Megtarthatjuk és meg kell tartanunk szabadságunkat.
A valódi probléma nem maga a kísértés, hanem az, ha
elménkben a kísértésnek tekintélyi helye van. Ezért olyan nehéz
kivetnünk magunkból nem kívánt gondolatainkat. Ha egyszer eldöntjük a tekintély kérdését, a győzelem
izgalmas valósággá válik.
Végül rájövünk, hogy az elme megújulása nem egy
fordulópont, hanem folyamat. Emberi természetünk miatt kell annak
lennie. Nemcsak felszabadulnunk kell, hanem meg kell tanulnunk használni a szabadságot.
"Mert
ti szabadságra hívattatok atyámfiai; csakhogy a szabadság ürügy ne legyen a
testnek, sőt szeretettel szolgáljatok egymásnak."
(Galata 5:13.).
Miután visszavonhatatlan igent
mondtunk elménkben Krisztus uralmának, a Szent Szellem megújító munkája
folyamatos tapasztalatunkká válik.
"És felöltöztétek amaz új
embert, melynek újulása van Annak ábrázatja szerint való ismeretre, a ki
teremtette azt." (Kolossé 3:10.). Folyamatos megújulásunkból állandó átalakulás fakad.
Pál ezt a Róma 12:2-ben fejezi ki. Ennek az átalakulásnak a módszertanát a
2Korintus 3:18-ban fejti ki:
"Mi
pedig az Úrnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arccal szemlélvén, ugyanazon
ábrázatra elváltozunk, dicsőségről dicsőségre, úgy mint az Úrnak Szellemétől."
Egy tükör csak azt mutathatja, amit
szemlél. Épp így, mi is csak annyit tükrözhetünk vissza életünkben
Krisztusból, amennyit "látunk". Krisztusból annyit szemlélünk,
amennyit a Szent Szellem kinyilatkoztatása által befogadunk.
Miután elménk megújult és megtisztult minden idegen uralomtól,
átváltozhatunk, nem a világ ábrázatja szerint, hanem Isten öntőformája szerint:
az Ő Fiának hasonlatosságára, a mi Urunk Jézus Krisztus megdicsőült emberi
formája szerint.