Valószínűleg
nincs személyiségünknek olyan területe, ahol több segítségre van szükségünk – és mégsem kapunk –, mint az érzelmek, avagy
érzések területe. A keresztény tanítás általában elég negatívan áll hozzá ehhez
a témához. Talán néhány gyülekezetben megengedjük az öröm szabad kifejezését és
a dicsőítést az énekléskor, máshol azonban ezt továbbra is
"túlfűtöttség"-nek nevezik. Még ott is, ahol az imádat kifejezésére
bátorítanak, továbbra is nagyon óvatosan és bizonytalankodva tekintenek az
érzelmekre úgy általában. Egy nem rég megjelent könyv címe: "Lázadó érzelmeink",
valószínűleg összefoglalja az ezzel kapcsolatos közfelfogást. Hajlamosak
vagyunk érzéseinket rövid pórázon tartani, mert nem tudjuk biztosan, mi
történne, ha szabadjára engednénk őket. Ugyanakkor tudat alatt tudjuk, hogy ez
szorongást hoz létre bennünk. Gátlásaink lesznek egyes dolgokkal kapcsolatban,
vagy "idegesek" leszünk tőlük.
Emlékszem, egyszer beszéltem egy
olyan keresztény közösség házi összejövetelén, amely egyik városunkban a
fiatalok között szolgált. Az összejövetelen a dicsőítés és imádás szabadon és
gyönyörűen fejeződött ki, és a jelenlévőket bátorítottuk, hogy ilyen módon is
nyíljanak meg az Úr előtt. Utána azonban, amikor a közösség vezetőjével
beszéltem munkájukról, ő azt mondta: "Van egy nagyon erős oldalunk – csak semmi érzelem."
Úgy gondolom, tudom, hogy értette ezt, de ez a megjegyzés jól mutatja kettős
hozzáállásunkat természetünk ezen erőteljes és fontos részéhez. A friss
keresztényeknek szóló könyvek ismételten hangsúlyozzák, hogy a keresztény élet
a hit, nem pedig az érzések élete; jóllehet Pál a 2 Korintus 5:7-ben nem az
érzéseket, hanem a látást állítja szembe a hittel: "Hitben járunk, nem
látásban."
Természetesen nem az érzéseket kell
az igazsághoz és valósághoz vezető egyetlen (vagy a legfőbb) iránymutatónak
tekintenünk. A bajunk az, hogy nem válogathatunk. Ha figyelmen kívül hagyjuk, elfojtjuk, vagy elnyomjuk
természetünk érzelmi oldalát, akkor nem csak a negatív érzéseket, hanem a
pozitívokat is károsítjuk. Sok keresztény ezért nem érzi, hogy
Isten szereti, vagy hogy ő szereti Istent, noha tudja, hogy legalábbis
az első tény igaz.
MIK AZ ÉRZELMEK?
Az érzelmeket könnyebb átélni, mint
leírni. Talán legegyszerűbben úgy érthetjük meg őket, ha a környezetünkben
zajló eseményekre adott válaszunknak tekintjük őket. Eszerint egy hirtelen
zajtól megijedünk, egy sértéstől bedühödünk, vagy ha egy szenvedőt látunk,
megsajnáljuk.
Például, békésen sétálok egy réten,
amikor hirtelen, a szemem sarkából meglátok egy nagy négylábú fekete állatot,
amelyből két kerékpárkormány mered előre. Egyértelmű, hogy ez az állat egy
vörös posztódarabbal téveszt össze engem és sietve készül valami határozott
cselekedetre. Ebben az az érdekes, hogy nem kezdek leülve számításokat végezni
a bika útvonalával, sebességével, súlyával és ütközésünk valószínű
következményeivel kapcsolatban. Semmi ilyesmit nem teszek. Egy érzelmi állapot – a páni félelem – erőteljes serkentésére a
legközelebbi kerítés felé indulok olyan sebességgel, amivel kétségtelenül
benevezhetnék az Olimpiára.
Nem minden érzés mozgósítja a test
összes forrását arra, hogy egy vészhelyzetet megoldjon, mint a félelem, vagy a
harag, de mindegyik teljes válaszra késztet a hatásokkal szemben. Ilyen
helyzetekben a reakciónkat bizonyos indulat kíséri: azaz valamilyen érzés. Az
érzés erősségétől függően testi érzékelések, vagy változások is
bekövetkezhetnek. Ha haragszunk, elvörösödhet az arcunk, megfeszülhetnek az
izmaink. Ha idegesek vagyunk, kiszáradhat a szánk, vagy izzadni kezdhet a
tenyerünk. Ézsaiás nagyon élénken írta le a rendkívüli érzelmi feszültség
néhány fiziológiai eredményét:
"Ezért ágyékim telvék fájdalommal,
és kínok fogtak el, mint a szülő asszony
kínjai.
Gyötrődöm hallása miatt, és megrémültem
látása miatt.
Reszket szívem, iszonyúság rettent..." (Ézsaiás
21:3-4.)