A Sátán. Az ördög hozzáférhet az ember
elméjéhez. Akár tetszik, akár nem, ez a körülmény része annak a
helyzetnek, amelybe beleszülettünk. Pál világosan felismerte, hogy a
keresztények elméjét is támadás érheti az ördög részéről.
"Félek
azonban, hogy amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta Évát, akként a ti
gondolataitok is megrontatnak és eltávolodnak a Krisztus iránt való
egyenességtől."
(2Korintus
11:3.)
Az ördög az elménket, mint belépési pontot,
kísértések beplántálására használja. A keresztényeket néha szörnyen kiborítják
az elméjükbe toluló borzalmas, rettenetes gondolatok: "Hogyan lehetek
Isten gyermeke, amikor ilyen iszonyú dolgokat gondolok?" Az ilyen
gondolatok sokszor egyáltalán nem belőlünk fakadnak, bármilyen gonosz is a
test, hanem az ördögtől. Nem vagyunk felelősek azokért a gondolatokért, mert nem
belőlünk erednek –
de azért már felelősek vagyunk, ha dédelgetjük őket, mert ez már tőlünk függ.
A Szentírás felfedi az elménk ellen
irányuló háromrétű sátáni haditervet:
1. Sugallat.
A Márk 8. része elmondja, hogy amikor Jézus világosan beszélt tanítványaival
a keresztről, Péter félrevonta Őt és megpróbálta Jézust eltántorítani. Jézus
azonnal rájött, honnan erednek Péter gondolatai: "Távozz tőlem,
Sátán..."
Az ördög célja az, hogy az elmébe ültetett
gondolatok végül bűnt szüljenek. Az Ap. Csel. 5-ben Péter
megfelelő távlatba helyezi Anániás bűnét, aki a földjéért kapott pénzzel
kapcsolatban a közösséget becsapta. "Anániás, miért foglalta el a Sátán
a te szívedet, hogy megcsald a Szent Szellemet ...?"
2. Beavatkozás.
Az ördög ki akarja verni Isten
Igéjét az ember elméjéből. A Márk 4:15. (a mag, amely az út mellé esett)
azokról szól, akikbe az Ige elvettetett: "..., de mihelyst hallják,
azonnal eljő a Sátán és elragadja a szívökbe vetett Igét."
3. Uralom.
Ez az ördög végső célja,
amikor az elmét foglyul ejti és elárasztja kényszerítő, mániákus gondolatokkal.
Az ezzel a problémával terhelt embereket "az ördög tőrben tartja, a
maga fogságában, hogy az ő akaratát cselekedjék" (2Tim. 2:26.).
Az emberi szellem.
Az elme nyitva áll az emberi szellemből jövő üzenetek és benyomások özöne előtt
is. Fontos megértenünk, hogy noha az
embert az Efézus 2:1. úgy írja le, mint aki "halott az ő
vétkeiben és bűneiben", az újjá nem teremtett ember szelleme továbbra is
létezik. Az embernek megvan a szelleme. A Bibliában az élet és a halál mindig a
kapcsolat függvénye. Az élet a Krisztuson keresztül Istenhez való kapcsolódás,
Aki a teremtésen felül álló Élet Forrása. A halál az Istentől való
elszakítottság a bűn miatt.
Az emberi szellem tehát, noha a halál állapotában van,
tovább létezik és működik. Képes a szellemi világhoz kapcsolódni. Mivel azonban
az ember a halál állapotában van, csak olyan szellemi lényeket tud elérni, akik
szintén a halál állapotában vannak, vagyis a gonosz szellemeket. A Biblia ezért
tiltja a spiritizmus és a jóslás minden formáját, mert az ember nagyon
sérülékeny az okkult szolgasággal szemben ezeken a területeken.
Az emberi szellemből az elmébe a
következőképp jutnak el az üzenetek:
1. A lelkiismeret hangja.
A lelkiismeret nem Isten
hangja, nem is tévedhetetlen, hanem az emberi szellem működése, amely képes
felfogni az általános, erkölcsi igazságot és azt viselkedésünk egyes eseteire
alkalmazni. A lelkiismeret megnézi, amit tenni akarunk és amit tettünk és azt
mondja: "Ez rossz", vagy "ez jó" (Róma 2:15.).
2. Beleérzés. Ez az az azonnali ítélet, bepillantás, vagy megérzés, ami közvetlenül,
bármilyen látható közbevetett gondolati lépés nélkül merül fel bennünk. Ez a
beleérzés meghatározhatatlan serkentésektől, hirtelen és alkotó jellegű,
villanásszerű megértésekig terjedhet. Gondolj arra, hogy itt nem a Szent
Szellem hangjáról beszélünk, hanem csupán a természetes emberi szellem egyszerű
működéséről. Némelyek érzékenyebben látják meg a dolgokat, mint mások.
Isten hangja.
Az embernek, minden bűne és lázadása ellenére sem sikerült soha kikerülnie
Isten hatóköréből. Ez az ember egyetlen reménye. Amikor Isten Önmagához hívja
az embert, az ember hallótávolságra van Istentől. Úgy érintkezünk Istennel, hogy mindketten a szellemünkkel
keressük a másikat. A Szent Szellem Isten felénk való kinyúlása. "A
Szellem" –
mondta Jézus –
"az Atyától származik" (János 15:26.).
Néha talán az Isten ítéletére
válaszoló, fájdalmasan felébredt lelkiismeretünkben ismerjük fel az Ő hangját,
néha közvetlen ráérző benyomás által. A keresztény számára elsődlegesen fontos, hogy ismerje Isten hangját és
hogy azt el tudja választani, meg tudja különböztetni az elméjében versengő
benyomásoktól. "A juhok –
mondta Jézus –
követik a Pásztort, mert ismerik a hangját; és idegent egyszerűen nem követnek,
mert nem 'ismerik' az idegen hangját". (János 10:27, 5.). A megújult elme
központi kérdése, hogy mi módon oszlathatók el az értelmi akadályok az Isten
hangja meghallásának útjából.
A múlt. Az eddig említett források mellett az idő dimenziójával is
számolnunk kell.
Más szavakkal, az elme nem csak a
jelenből kap jelzéseket, hanem a múltból is, emlékek formájában. Van, amire
megpróbálunk emlékezni, mások kéretlenül és akaratunk ellenére jönnek elő. A
múltbeli bukások vádolnak minket. Régi bánatok tovább fájnak. Rég elveszített
örömök kínoznak, vagy olyan álmok és törekvések kísértenek minket, amelyek
sosem valósultak meg.
Némelyeknél a múlt gyakorolja a legerősebb hatást. Ennek
oka az, hogy az emlékezet hajlamos válogatni az emlékekben. A pusztában
vándorló izraeliek elégedetlenségének legtermékenyebb talaja az volt, hogy
visszaemlékeztek a "régi szép" egyiptomi napokra: a halakra,
amelyeket ingyen fogyaszthattak Egyiptomban, az uborkákra, a dinnyékre, a
fokhagymára, a vöröshagymára és póréhagymára (4Mózes 11:5.). No és mi van a
rabszolgasággal...a vályogtéglákkal és a meggyilkolt csecsemőkkel?
Az
emlékezetnek természetesen pozitív hatása is van. A múltbeli áldások emléke élénkítheti jelen hitünket és
engedelmességünket. Izrael visszaesésének idején a próféták állandó
felhívása ez volt: "Emlékezzetek...!" "Emlékezzetek, hogyan
hozta ki az Úr atyáinkat Egyiptomból, emlékezzetek, hogyan vezette őket a
pusztában; emlékezzetek, hogyan vitte be őket az Ígéret Földjére!" És
Jézus szavai az utolsó vacsorán: "Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre" (Lukács 22:19.) megerősítik az Isten-központú emlékezet
megszentelő erejét.
Mindezek után elmondhatjuk azonban,
hogy az elme valódi problémája nem az, hogy mennyi, vagy milyen összetett
információt kell feldolgoznia. Fel kell fedeznünk a valódi problémát.