Nagyon
hálásak lehetünk ma, hogy a Szent Szellem kegyelmes mozgása az Egyházban újra
felszínre hozza a szellemi tapasztalatok valóságát. Az evangéliumot nemzedékeken
keresztül túlnyomóan értelmi és erkölcsi elméletek gyűjteményeként mutatták
be. Mostanában ismerjük fel azt, amit a Szentírás mindig is világosan állított,
hogy az Isten ismerete elsősorban az ember szellemének szóló kinyilatkoztatás,
nem pedig értelmének adott információ.
...Amiket szem nem látott, fül nem hallott
és embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az őt szeretőknek.
Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Szelleme által ...Érzéki természeti
ember pedig nem foghatja meg az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok
néki; meg sem értheti, mivelhogy szellemileg vizsgálhatók.
(1Korintus
2:9, 10, 14.)
Ennek messzeható következményei
vannak egész keresztény tapasztalatunkra vonatkozóan. A bibliai hit például
nem ugrás a sötétbe; nem annak eltökélése, hogy bizonyíték nélkül hisz.
Ellenkezőleg, a hit szilárd bizonyítékon nyugszik: ez a hit válasz Isten
kinyilatkoztatott akaratára, melyet szellemünk "meglát", ahogy Pál
erről az 1Korintus 2-ben beszél. Az Újszövetség hitről szóló fejezete, a Zsidó
11. is aláhúzza, hogy a hit "látás".
Ez a kinyilatkoztatásból fakadó
ismeret azonban nem érhető el intellektuális gondolkodással, és amint erre Pál
rámutat, azt természetes elménk nem is tekinti megbízhatónak. Ezért azok a
keresztények, akik az evangéliumot majdnem teljesen értelmükkel közelítik meg,
a hitet gyakran nagy problémának találják. Egy barátom az ilyen embereket
"értelmileg hátrányos helyzetű keresztényeknek" nevezi. Az értelem
gyakran útban van és elnyomja a hitet.
Nos, mindebben sok az igazság, de ez
nem a teljes igazság. Beleeshetünk abba az éppen olyan veszélyes tévedésbe is,
hogy csak a szellemre van szükségünk ahhoz, hogy az Úrral járjunk – feledjük el értelmünket,
az csak bajt okoz! Ha nagy az ész, nagyok a problémák; kevés ész, kicsik a problémák;
nincs ész, nincsenek problémák! Végzetes lehet, ha így ellene vagyunk az
értelemnek.
Az ember elméje továbbra is a
világmindenség stratégiai csatatere. Az elme fölötti uralomért folyó harc
valójában az ember fölötti uralomért zajlik. A keresztényeknek ma világosan
meg kell érteniük az emberi elme feladatát, a problémákat, amelyekkel az elme
szembe kerül és – ami a legfontosabb – azt, hogyan gondoskodott
Isten az elme megváltásáról.
AZ ELME FELADATA
Az elme a személyiség fő
kommunikációs központja. Az,
ami az elménkben folyik, alapvetően meghatározza személyiségünket. A
Példabeszédek 23:7. így szól: "Mert, mint ahogy gondolkodik...magában,
olyan ő." Gondolataink meghatározzák tetteinket, tetteink pedig azt, hogy
mivé válunk.
És
látta az Úr, hogy megsokasodott az ember gonoszsága a földön, és hogy szíve
gondolatának minden alkotása szüntelen csak gonosz.
(1Mózes 6:5.)
Az elme kommunikációs központjába
különböző forrásokból információk, benyomások
és üzenetek egész tömege áramlik be. Ezeket az adatokat az elme folyamatosan
elemzi, értékeli és döntéseket hoz velük kapcsolatban. Sok adatot – valószínűleg a nagy
többséget – az elme kirostálja, vagy
figyelmen kívül hagyja; másokat megfontol és elutasít; néhányat elraktároz
későbbi felhasználásra; a kiválasztottakat viszont döntésre az akarat elé
terjeszti. Az elfogadott információk végül valamiféle viselkedést
eredményeznek.