2012. október 26., péntek

Simon Wiesenthal - Az ODESSA 4.


A véletlen úgy hozta, hogy már a kezdet kezdetén tudomást szereztem e szervezet létezéséről. A nürnbergi perek során megismerkedtem az Abwehr, a német kémelhárítás egy hajdani alkalmazottjával, akit amerikai barátaim ajánlottak figyelmembe. Az illető még mindig olyan szoros kapcsolatot tartott régi bajtársaival, hogy mindenről tájékozott volt.
  – Hogyan tudtak eltűnni a legfőbb nácik? – kérdeztem tőle.
  A másik visszakérdezett: – Még soha nem hallotta az ODESSA nevet?
  – Úgy tudom, egy szép város neve… – jegyeztem meg, némiképp tanácstalanul.
  
A következő négy órában Hans (nevezzük így) beavatott az ODESSA (Organisation der ehemaligen SS-Angehörigen – A volt SS-tagok szervezete) titkaiba. A szervezet csak 1946-ban jött létre, akkor, amikor az egykori náci vezetők egész sora már fogolytáborokban vagy börtönben volt. Valamiképpen kapcsolatot tudtak teremteni még szabadlábon lévő régi bajtársaikkal, azok pedig „segélybizottságokat” szerveztek a foglyok támogatására. A humanitárius segítség örve alatt e bizottságok leveleket továbbítottak, helyreállították a régi bajtársak közötti kapcsolatokat, és mindenekelőtt pénzt szereztek. Mindez a lehető leghivatalosabban ment végbe, a mit sem sejtő szövetségesek tudtával; ők ugyanis meggyőződéssel vallották, hogy a humanitárius társadalmi rend áldásai a nácikat is megilletik. A bizottságokat kivált a katolikus egyház pártolta, amely most egyszer csak tudatára ébredt emberbaráti kötelességeinek. A nemzetiszocializmus idején ugyan nem sokat tett a foglyokért, a koncentrációs táborok lakóiért pedig jóformán semmit sem, most azonban a jelek szerint igencsak iparkodott, hogy mulasztását jóvátegye, adott esetben a hadifogolytáborok lakóin gyakorolva könyörületességét.
  
Számos alkalommal az egyházi segítség jócskán túllépte a segélybizottsági hatáskört, és voltaképpen a bűnpártolás fogalmát merítette ki. Így jött létre Ausztria és Olaszország között a menekülés legfontosabb útvonala, az úgynevezett „kolostorút”. Római katolikus papok, elsősorban Ferenc-rendiek siettek az ODESSA segítségére, hogy a menekülőket addig csempésszék kolostorról kolostorra, míg végül el nem jutottak a római Caritasig. A legismertebbé a római via Sicilián lévő ferences rendi kolostor vált, úgy is, mint a nemzetiszocialista bűnözők szabályszerű átmenőtábora. A búvóhely szervezője grazi illetőségű volt, rangjára nézve pedig éppenséggel püspök: Alois Hudal később emlékirataiban eldicsekedett vele, hogy a Harmadik Birodalom hány nagyságát részesíthette „humanitárius segítségben”.
  
Nem könnyű kifürkészni, milyen indítékok vezérelhették ezeket a papokat. Sokan közülük minden bizonnyal rosszul értelmezett keresztény felebaráti szeretetből cselekedtek – még az is meglehet, hogy néhányan a náci uralom idején a zsidók érdekében is megtették ugyanezt, hiszen ha a nyolcezer római zsidóból négyezren életben maradtak, ez elsősorban ugyancsak az egyháznak köszönhető: legtöbbjüket különböző kolostorok fogadták be, sőt, néhány tucatot maga a Vatikán. Valószínűnek tartom, hogy az egyház kétfelé szakadt: voltak papok és szerzetesek, akik Hitlerben az Antikrisztust látták, és a zsidókkal szemben keresztényi irgalmat gyakoroltak; mások viszont úgy vélekedtek, hogy az erkölcsi hanyatlás és a bolsevizmus elleni harcban a nácizmus a rend hatalmát testesíti meg. Alighanem az első csoporthoz tartozók rejtegették a háború alatt a zsidókat, a második csoport tagjai pedig a háború után a nácikat.
  
Kezdetben a legtöbb menekülő a „Bréma–Bari tengelyt” vette igénybe, később azonban a forgalom java része Bréma és Róma, illetve Bréma és Genova között bonyolódott. Körülbelül negyven kilométerenként volt egy-egy „csatlakozási pont”; ezt általában három ember irányította, aki csupán a következő két csatlakozási pontot ismerte. A menekülőket úgyszólván névtelenül adták tovább, és azok az Ausztriát és Németországot akkoriban keresztül-kasul átszelő demarkációs vonalakon is nehézség nélkül keltek át. Az amerikai hadsereg újságját, a Stars and Stripest például német polgári alkalmazottak szállították teherautón Münchenből Salzburgba. A szállítmányokat többnyire egy intéssel engedték át a határon, legföljebb egyszer-egyszer pillantott be a rakodótérbe a tábori csendőr, de ott nem látott többet bálákba rakott újságkötegeknél. Csak épp az újságkötegek mögött lélegzet-visszafojtva lapuló embereket nem vette észre, mint ahogy azt sem tudta, hogy a teherautó sofőrje az ODESSA-hoz tartozik. Később ugyan, miután jelentést tettem a salzburgi CIC-nek, ezt az útvonalat megszüntették, a sofőröket pedig letartóztatták – de tucatnyi más menekülési útvonal továbbra is megmaradt.
  
Mindössze egyetlen olyan műveletről tudok, melynek során hasonló módon sikerült nagyszámú menekültet Ausztrián át Olaszországba csempészni, és ott behajózni. A „Bricha” (a szó héberül menekülést jelent) illegális akciójára gondolok, amely a zsidó menekülteket szállította Palesztinába. Sőt az is megesett, hogy mindkét szervezet ugyanazokat a csatlakozási pontokat használta. Meran közelében volt például egy kis fogadó, amelyben egymás mellett éjszakáztak illegális náci és zsidó csoportok, anélkül hogy egymásról tudomásuk lett volna. A zsidók az első emeleten bújtak meg – a nácik a földszinten, és mind az előbbieket, mind az utóbbiakat figyelmeztették: „Bármi történjék is körülöttetek – meg ne moccanjatok!”