Lényegében
az én elmém is éveken át a fenti leírásnak felelt meg. Megvoltak a növekedés és
áldás időszakai, amikor a világosság előrenyomult és a sötétség hátrált. Voltak
szellemi völgyek is, amikor a fényt majdnem megfojtotta a régi problémák
előtolulása. A front pontosan olyan volt, amilyet a Jakab 1. ír le, mint a
tengeri árapály, amely folyton emelkedik és süllyed.
"...A
ki kételkedik, hasonlatos a tenger habjához, a melyet a szél hajt és ide s tova
hány...A kétszívű, a mindenben állhatatlan ember." (Jakab
1:6., 8.)
Jakabnak igaza volt. Rájöttem, hogy
az ilyen elmébe beépült az ingatagság. Honnan tudhatom például, hogy az
elmémbe egy bizonyos benyomás honnan származott:
· a Szent Szellemtől,
· a beteljesedésre törekvő saját testi
vágyaimból, vagy
· a
Sátántól, aki (talán a világosság angyalaként) megpróbál megtéveszteni engem.
Szinte már
hallom: "Ha Istentől van a gondolat, akkor békességet hoz." Ez nem
egyértelmű. Az elmém békessége akkoriban igen viszonylagos és változékony
volt. Ugyanilyen volt a különbség a fény és a sötétség, a rend és a zűrzavar
között is.
Ha olvastam a Filippi 2:5-öt, vagy
ehhez hasonlót: "Az az indulat (elme) legyen bennetek, mely volt a
Krisztus Jézusban is" –
elgondolkodtam, hogy a csudában csinálod ezt meg. Még ennél is rosszabb volt
az 1Korintus 2:16.: "Bennünk pedig Krisztus értelme van."
Fantáziám legvakmerőbb elképzelései segítségével sem láttam, hogy az elmémben
levő gondolati kínlódás és bizonytalanság hogyan válhat Krisztus értelmévé
bennem.
Ebben az állapotomban találkoztam
két nagyon ismerős igerésszel. Korábban is sokszor olvastam már őket, de
sohasem fogtam fel valódi jelentésüket.
Az első Ige a Róma 12:2. volt: "Ne
szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása
által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek...akarata." Itt megláttam,
hogy Pál összekapcsolta a világi rendszerhez való hasonulástól való szabadságot
és az Isten akarata ismeretének bizonyosságát az elme megújulásával.
Megújult már az elmém? Tudtam, hogy
nem. Meg tudtam vizsgálni, mi Isten akarata az életemre nézve? Nem.
A másik Ige az Efézus 4:22-24. volt.
"Levetkezzétek ama régi élet szerint
való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt; Megújuljatok
pedig a ti elméteknek szelleme szerint, És felöltözzétek amaz új embert, mely
Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben."
Első
ízben értettem meg, hogy nem kettő, hanem három fokozatról van itt szó.
1. Fokozat: az ó ember levetkőzése.
2. Fokozat: megújulás elmétek szelleme szerint.
3. Fokozat: az új ember felöltözése.
Kezdtem meglátni, hogy mindvégig
egyetlen ugrással próbáltam az 1. fokozatról a 3. fokozatra jutni, kihagyva a
2. fokozatot. Ezzel meghagytam egyik ellenségemet, aki képes volt elvágni
kommunikációs vonalaimat és szellemi növekedésemet gyötrő módon megtorpanásra
kényszerítette, amikor csak akarta.
Ugyanakkor az a gondolat, hogy
összegabalyodott elmém megújulhat, szinte túl szépnek tűnt ahhoz, hogy igaz
legyen. Valóban lehetséges, hogy Isten kiássa és elsöpörje mélyen belém
gyökerezett gondolati mintáimat, és megváltoztassa elmém szokásait? Végül is,
az elme a kapott információkat mindig
ezek szerint a szokások szerint értékeli.
Hadd magyarázzam el, mire gondolok!
Vegyünk egy közönséges, konyhai tálkát és töltsük meg zselével, vagy
kocsonyával! Most öntsünk rá a zselére egy kanál forró folyadékot! Figyeljük
meg, hogy a folyadék, amint a zselé tetején folyik, kis árkok és csatornák
mintáját olvasztja bele. Ha ezután még egy kanál folyadékot öntesz a zselére,
ez a folyadék nem csak úgy akármerre, hanem a már ott lévő csatornákban fog
folyni.
Nos, az elme hasonló módon irányítja
a kapott értesüléseket. Amit újonnan kapunk, az az elménkben már meglévő
alakzatokba illeszkedik. Ha száz ember hallja ugyanazokat a szavakat, száz
különböző módon tudatosulnak bennük. Ugyanaz a dolog az egyik embert
mulattathatja, a másikat sértheti, örömöt okozhat a harmadiknak, dühítheti a
negyediket. A különböző reakciók kizárólag attól függnek, milyen csatornákba
tereli elménk az értesüléseket. Azon tűnődtem, kitörölheti-e valóban valami ezeket
a mélyen belénk maródott gondolati mintákat?
Például elmémnek volt egy különösen
zavaró tulajdonsága: egész életemben álmodoztam. Kisfiúként eléggé félénk és
szégyenlős voltam. Osztálytársaimnál mindig két-három évvel idősebbnek
látszottam, és ez csak rontott a helyzeten. Élénk fantáziám is volt, úgy, hogy – amint ez sokszor megesik –, elmémben egy biztonságos
világot alkottam magamnak, ahol semmitől sem féltem, mert minden tőlem függött.
Ahogy növekedtem, félénkségemből és szégyenlősségemből nagyrészt kinőttem, de
álmodozásra való gyógyíthatatlan hajlamom megmaradt. Időről időre ez eléggé
terhessé vált. Úgy tűnt azonban, nem sokat tehetek ellene és végül
belenyugodtam, hogy egyszerűen ilyen vagyok. Halálom napjáig ábrándozó maradok.
Ma már nem álmodozom. Ha
megpróbálom, szinte hallom, hogy elmém így szól: "Hova próbálsz terelni?
Ezt az utat már nem ismerem." Az álmodozásnál lényegesen komolyabb
dolgoknál is tapasztaltam, hogy nem kell hozzátapadnunk régi gondolati mintáinkhoz,
akármilyen mélyen belénk gyökereztek is. A Bibliából megtudtam (és tapasztalataim
be is bizonyították), hogy elménk megújulhat, s így felszabadul a Krisztus
értelme szerinti gondolkodásra. Ez valójában több, mint ajánlat Isten részéről,
ez kétszer ismétlődő parancs, "változzatok el a ti elméteknek
megújulása által" (Róma 12:2.); "újuljatok meg a ti
elméteknek szelleme szerint" (Efézus 4:23.). Ezért kétségtelen, hogy
Isten szándéka szerint ezt meg kell tapasztalnunk.
Hadd mondjam el, hogyan
tapasztalhatod meg ezt te is!