GONDOLATVILÁGUNK
Ha meg akarjuk
érteni azokat a problémákat, amelyekkel elménkben találkozunk, meg kell
találnunk gondolataink és benyomásaink áradatának forrását. Más szavakkal:
honnan jön gondolkodásunk nyersanyaga?
Jézus
mondta: "Nem jó fa az, amely romlott gyümölcsöt terem; és nem romlott
fa az, amely jó gyümölcsöt terem. Mert minden fa az ő tulajdon gyümölcséről
ismertetik meg..." (Lukács 6: 43-44.)
Vizsgáljuk meg ezeknek a forrásoknak
némelyikét kissé részletesebben!
A világ. A
külső környezetünkből származó információk az érzékszerveken keresztül jutnak
el az elméhez. Ezek közül sok erkölcsileg semleges, vagy nem is erkölcsi jellegű:
például az időjárás, a feleségünk ruhájának a színe, vagy az étel íze. Mindazonáltal
az információ lehet érdekes, ijesztő, örvendetes, vagy humoros.
A világ fogalmához tartozik az is, amikor Jézus azt mondja,
hogy annak "cselekedetei gonoszok" (János 3:19.).
Ez a "világ" magába foglalja az Isten ellen lázadó és az Ő
életétől elidegenedett emberi magatartás teljességét. Magába foglalja az emberi
élet kultúráját, gazdasági rendszerét, műszaki képességeit és politikáját. Naponta találkozunk ránk gyakorolt
nyomásával, befolyásával, értékítéletével, véleményeivel és hírverésével. A
rádión, a televízión, a könyveken, a beszélgetéseken és az újságokon keresztül
elménk ezeket a nézeteket és szemléletmódot kapja. Ne legyenek téveszméink a
világ valódi természetéről!
"Tudjuk, hogy Istentől
vagyunk, és az egész világ a gonoszságban vesztegel."
(1János 5:19.)
"...Az az antikrisztus
szelleme, amelyről hallottátok, hogy eljő; és most e világban van már."
(1János 4:3.)
Meggyőződésem, hogy a keresztények
nem vizsgálják meg eléggé azt, amit látnak és hallanak. A hírközlés módszerei
sokszor olyan vonzóak, hogy elkápráztatnak minket, és nem fedezzük fel valódi
tartalmát annak, amit elénk tárnak. Gondolkodásunk elferdülhet anélkül,
hogy ennek tudatára ébrednénk.
Gondolataink világi beállítottságát
nem hagyjuk el automatikusan, amikor kereszténnyé válunk. Emlékszem, egyszer
Hollandiában egy összejövetelen felállt egy fiatalember és megvallotta:
"Négy éve vagyok keresztény, de az Úr ezen a héten mutatta meg nekem,
hogy végig úgy gondolkodtam, mint egy pogány."
A test. A "test" szó, ha
erkölcsi, vagy szellemi értelmében használjuk, nem az emberi testet jelenti;
nem a külső világot, inkább a belsőt; nem a külső környezetet, inkább a belső
berendezkedést. Az
Újszövetségben a "test" foglalja össze az emberi kielégüléshez
szükséges minden vágyat, kívánságot, szükségletet és hajtóerőt. A bűnbeesés
révén az emberben levő bűn fogalmává vált.
"Ezt a szabályt ismerem fel
tehát, hogy amikor azt akarom tenni, ami helyes, ott van velem a gonosz is.
Lényem legmélyén teljesen egyetértek Isten Törvényével; de képességeimben
felfedezek egy másik törvényt is, amely harcban áll értelmem törvényével és a
képességeimben levő törvénynek –
a bűn törvényének –
fogságába vet engem."
(Róma 7:21-23. Weymouth angol fordítása
alapján.)
Jakab 1. részében, a kísértésről
szóló klasszikus elemzésben, a test elsődleges szerepet játszik. A 14-15.
versek kijelentik:
"Hanem
mindenki kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága. Azután a
kívánság megfoganván, bűnt szül; a bűn pedig teljességre jutván, halált
nemz."
A testről megtudjuk, hogy Isten
ellensége és ebben javíthatatlan.
"...A
test gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem
engedelmeskedik, mert nem is teheti. Akik pedig testben vannak, nem lehetnek
kedvesek Isten előtt." (Róma 8:7-8.)
A testnek kielégüléséhez először az elmét kell foglyul
ejtenie. Minden bűn, ahogyan erre Jézus a Hegyi Beszédben rámutatott, először
is az elmében bűn.