AZ ÉRZELMEK ÉS A VISELKEDÉS
Az érzelmek nagyon erőteljesen
hatnak viselkedésünkre, amint ezt az Ige is világosan jelzi:
"Minden
féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet
(érzelmeid lakhelyét), mert abból indul ki minden élet." (Példabeszédek
4:23.).
Annak a legtöbbünk által kedvelt
gondolatnak ellenére, hogy értelmes megfontolás alapján hozzuk döntéseinket,
minden üzletember és reklám szakember tudja, hogy az emberek érzéseit kell
megmozgatni ahhoz, hogy elhatározásra késztessük őket. Értelmi képességeinket
általában utólag használjuk, hogy okokat találjunk döntéseink igazolására,
amelyeket úgy érezzük, hogy meg kell hoznunk.
Az érzelmek elemzésekor hasznos, ha az alábbiak szerint
csoportosítjuk őket:
1. kellemesek, vagy kellemetlenek és
2. vonzanak az őket előidéző dolog felé,
vagy taszítanak tőle.
A békesség például kellemes érzelem.
Vonz minket a felé a személy, vagy tapasztalat felé, ami létrehozza. A harag
kellemetlen érzelem, ami taszít minket a létrehozójától, akármi is az. Az öröm
nagyon kellemes, vonzó érzelem. A félelem kellemetlen és általában taszít, bár
néha beteges módon vonz afelé, ami rémiszt minket. Ezért van mindig vevő a
horror filmekre és a gyilkossági rejtélyekre.
Természetesen jobban szeretjük a
kellemes érzelmeket, mint a kellemetleneket. Pozitívabban reagálunk a minket
vonzó, mint a taszító dolgokra. Egy nagyon fontos leckét azonban meg kell
tanulnunk: amikor erkölcsi,
viselkedési értékrendet alkalmazunk érzelmi állapotok megítélésére, komoly
nehézségekbe kerülhetünk. Ha minden kellemes érzelmet "jó"-nak és minden kellemetlent
"rossz"-nak tekintünk, zűrzavar támad. Az az ember, akit erkölcsileg
rossz, bűnös kapcsolaton kapnak, néha azt mondja: "Hogyan lehet ez rossz,
amikor olyan jól érzem magam tőle:"
Tisztázzuk: Egy érzelem erkölcsileg
nem azért jó, mert kellemes. Másrészt, nem is azért jó, mert kellemetlen.
Minden érzelem, akár kellemes, akár
kellemetlen, akár vonz, akár taszít, lehet jó vagy rossz, helyes vagy
helytelen. Ez annyira fontos, hogy igazolnunk kell az Ige alapján.
Azt gondolhatjuk, hogy a szeretet biztosan mindig
jó.
"Szeretteim, szeressük egymást; mert a szeretet az
Istentől van; és mindaz, aki
szeret, az Istentől született, és ismeri az Istent." (1János
4:7.)
Mégis, van a szeretetnek egy teljesen helytelen fajtája is.
Ugyanebben a levélben olvassuk:
"Ne szeressétek a világot, se
azokat, a mik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban
az Atya szeretete."
(1János
2:15.)
Ha kétségünk lenne afelől, mi a
szeretet, János mindkét versben az "agapao" szót, az agape szeretetet
említi. Igen, lehet, az agape szeretetnek helytelen fajtája is.
A harag kellemetlen érzelem, amellyel szemben
általában negatív erkölcsi ítéletünk van.
"Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj, mert a ki öl,
méltó az ítéletre. Én pedig azt mondom néktek, hogy mindaz, a ki haragszik az ő
atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre."
(Máté
5:21-22.)
Egyik barátom, amikor erről az
Igéről beszélt, elmondta, hogyan készített egy prédikációt egy nyirkos szombat
délutánon, miközben igen elvonta figyelmét a két kisgyermeke által csapott
zaj. Végül uralmába kerítette a bosszúság és hallotta saját szavait, amint így
kiált két fiára: "Ha nem hagyjátok abba ezt a zsivajt, megöllek titeket!"
Később megjegyezte: "Isten saját számon keresztül mutatta meg nekem,
milyen közel van a harag a gyilkossághoz."
Az
Efézus 4:26. mégis azt mondja: "Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek."
Más szavakkal: haragudhatunk
anélkül, hogy vétkeznénk. A zsinagógában, ahol ott volt a száradt kezű ember,
Jézus körülnézett, a farizeusokra és a Heródes pártiakra tekintett
"haraggal, bánkódván szívük keménysége miatt" (Márk 3:5.). Ha
el tudjuk nézni a gyermekekkel vagy állatokkal szembeni kegyetlenséget anélkül,
hogy dühbe jönnénk, akkor valami baj van erkölcsi érzékünkkel. Más szavakkal, a harag lehet jó is, rossz is.
A békesség feltétlenül mindig jó. Nem azt
mondta Jézus: "Békességet hagyok néktek; az én békességemet adom
néktek" (János 14:27.)? Nem azt mondjuk az embereknek, hogy ha
békességük van valamiben, akkor az a dolog biztosan Istentől van? A Biblia
azonban beszél egy másféle békességről is –
a reménytelen megkötözöttség nyugalmáról:
"Mikor
az erős fegyveres őrzi az ő palotáját, a mije van, békességben van." (Lukács
11:21.)
Jézus itt Sátánra utal, mint
"erős fegyveresre", s a foglyai azok, akik békességben vannak.
A félelem kellemetlen érzelem, de vajon ezért mindig
rossz is? A Zsidó levél írója azt mondja, hogy Krisztus azért jött, hogy megszabadítsa azokat,
"akik a haláltól való félelem miatt teljes életükben rabok voltak"
(Zsidók 2:15.). A zsoltáros mégis így kiált: "Féljétek az Urat, ti
szentjei! Mert akik Őt félik, nincs fogyatkozásuk." (Zsolt. 34:10.) és
"az Úrnak félelme tiszta, megáll örökké" (Zsolt. 19:10.).
A bánat ugyanúgy lehet jó, vagy rossz dolog.
"Mert az Isten szerint való
szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint
való szomorúság pedig halált szerez." (2Korintus
7:10.).
Túl könnyen feltételezzük azt, hogy
minden szomorúság, akármilyen kellemetlen is, használ nekünk. Pál azt mondja, hogy van olyan
bánat, ami halált szül.
Ezek
a példák eléggé megalapozzák ezt a fontos következtetést: az érzelmek önmagukban nem megbízható
vezérfonalai viselkedésünknek. Nem hagyatkozhatunk rájuk, hogy irányítsanak
minket a jó felé, vagy tartsanak távol a rossztól. Voltaképpen bármilyen
meghatározott érzelem lehet jó vagy rossz, helyes vagy helytelen.