Mi a különbség a kettő között a héberben?
Értelem: a bölcsesség picit fontosabb, mint az értelem. Az értelem héberül nyelvtanilag abból a szóból származik, hogy között. Ez a bén, az értelem pedig biná: különbségtevő, szétválasztó képesség. Különbséget tesz az egyik dolog és a másik dolog között. Analitikus, elemző, szétválasztó képesség. A magyar is használja: vág az esze mint a borotva, szétvágja a dolgokat egymástól. Úgy tud különbséget tenni a dolgok között, hogy nem nagyolja el, árnyaltan, pontosan, a dolgok lényegét követve tudja elválasztani a jót a rossztól, és a világosságot a sötétségtől. Ahhoz, hogy a világban rend legyen, különbségeket kell tudni tenni. Ez az elemző értelem, analitikus értelem. Ez az ítélőképesség (jó és rossz, kinek van igaza). A buta ember szálirányban vág, meggondolatlan, henye módon odanyúl, és az értelmével mindent összekutyul. Ebben viszont ügyek meghalhatnak.
Reggel rendbe teszem magam: miért csinálok dolgokat, miért teszem ezt... nem jó ha sodródunk, ösztönszerűen élünk. Ha összekutyulunk dolgokat, nem látjuk, mi a megoldás.
Bölcsesség: szintetikus gondolkodás. A bölcsesség villanásszerű meglátása a dolgok lényegének. Nincs elemzés benne, hanem egy képben intuitív módon képes meglátni a dolgok lényegét.
A jobb és bal agyfélteke kutatások alapján ha igaz, mondhatjuk, hogy az ember két lábon járó menóra. Egy nehéz matematika példát úgy oldasz meg, hogy elkezdesz analizálni több módon, majd egyszer csak egy villanás alatt megvan a megoldás. De ehhez kellett az analizálás. Értelem nélkül nincs bölcsesség, bölcsesség nélkül nincs értelem.
Mikor példabeszédben tanítunk, a bölcsességgel tanítunk. Mikor példabeszédet értelmezünk, értelemmel.
Levesfőzésnél először szétválasztok és tisztítok. Ez az értelem. Enélkül nincs bölcsesség. De itt még minden nyers. Erre vagy vizet vagy olajat rakok, és tűzre teszem, ami mindhárom a Szent Szellem jelképe. Ekkor elkezdődik egy folyamat, melyet nem kontrollálok, de amit előtte szétvagdaltam, újra egységbe hozom. Nem tudom elkülöníteni az ízeket, de minden egyesül, és egy új valóság jön létre. Minél élesebb az értelem, annál jobban fog működni a bölcsesség, minél hatékonyabb a bölcsesség annál nagyobb az értelem.
Ne legyél csak intuitív, mert az értelmednek is élesedni kell ahhoz, hogy a bölcsesség jól működjön!
A hét szellem nem emberi képesség. Az emberben van ilyen képesség, de itt a Szent Szellemről beszélünk. Ez Isten értelmének és bölcsességének szelleme. Isten megáldja a miénket is, de mi a hét szellemnek nem tudunk forrásává válni. Ez Isten hét szelleme, nem emberi képesség.
Bölcsességet és értelmet nem elsősorban tanulással lehet szerezni, ez csak a leszállópálya. A repülőgép fentről száll le. Mi csak leszállópályát készítenünk a Szent Szellem részére. A Szent Szellemnél nincs kényszerleszállás. Nekünk egyengetni kell a pályát alázatossággal stb.
El lehet kérni Istentől a bölcsességet, és az értelemet. Salamon felismerte, hogy nem bölcs, nem tudja megoldani a nép kormányzását. Fel kell ismerned, hogy nem rendelkezel bölcsességgel, nem tudod megoldani életed problémáit. Ezt be kell látni.
Jakab 1,5-8 Ha pedig valakinek közületek nincsen bölcsessége, kérje Istentől, a ki mindenkinek készségesen és szemrehányás nélkül adja; és megadatik néki. De kérje hittel, semmit sem kételkedvén: mert a ki kételkedik, hasonlatos a tenger habjához, a melyet a szél hajt és ide s tova hány. Mert ne vélje az ilyen ember, hogy kaphat valamit az Úrtól; A kétszívű, a minden útjában állhatatlan ember.
A bölcsességet kérni kell. Aki kéri, Isten készségesen, szemrehányás nélkül adja. Életem számos problémájáról nem tudom a fogást, a megoldást. Nem látsz, mire van szükséged? A bárány egyik szemére, melyet bölcsességnek, és másikra, melyet értelemnek hívnak. Ha valami lényegét Isten bölcsessége által meg tudod látni, azonnal hatalmad lesz felette, és ezt azonnal tudod is. Mert a bölcsességben ilyen erő van. Az átlátás által, bölcsesség által, melyet Istentől kapok, éles tisztánlátást kapok. Nem magadból hozod ki az erőt, ha a bozótosban vagy, hanem addig kérjed, amíg meg nem kapod arra a dologra a bölcsességet, látást, hatalmat annak a dolognak a a megoldására.
Az értelem sem emberé, hanem Istené. Jézus ezt használta, mikor az adópénzzel kapcsolatban válaszolt. Egyébként mi az Istené? Amin Isten képe van. És ez az ember. Ez is el van rejtve ebben a példázatban. Vagy mikor kérdezték, honnan vette a hatalmat hogy kiűzze a kufárokat.
Salamonnál ugyanez volt, mikor azt mondta, vágják ketté a gyermeket. Az értelem sokszor a jónak és rossznak éles pengével való szétválasztása.
Az értelem a világossághoz, a bölcsesség a mélységhez, a lényeghez, az elrejtett dolgokhoz kötődik.
Források: Hit Gyülekezete; Kevin Conner - The Foundations of Christian Doctrine