2015. szeptember 11., péntek

John F. Walvoord - Jelenések könyvének áttekintése 9.

2:12. A pergamoni gyülekezet angyalának írd meg: ezt mondja az, akinél a kétélű éles kard van.

A harmadik gyülekezet Pergamon vagy Pergamosz volt, Szmimától nagyjából 30 km-re a szárazföld belső irányába. Efézushoz és Szmimához hasonlóan gazdag, de gonosz város volt. Pogány kultuszaiban az emberek Athénét, Asclepiuszt, Dionüszoszt és Zeuszt imádták. Pergamon híres volt egyeteméről, melynek könyvtára 200.000 köte­tet számlált, és pergamen iparáról, melynek eredménye a pergamenpapír volt. E a városnak a légköre ellenséges volt bármilyen hatékony keresztény élettel és bizonyságtétellel szemben. A Messiás feddésére számítva a gonosz és az erkölcstelen­ség miatti engedékenységük következtében János úgy mutatja be az Urat, mint aki­nél a kétélű éles kard van (említi még az 1:16; 2:16; 19:15, 21-ben). A kard Isten Igéjének jelképes képviselője, melynek kétirányú képessége van: elválasztani a hívőket a világtól, és megítélni a világot bűnei miatt. Az Ige az üdvösség és a halál kardja egyaránt.

2:13. Tudom, hol van a lakóhelyed: ahol a Sátán trónusa van, de ragaszkodol a nevemhez, és nem tagadtad meg az én hitemet Antipász napjaiban sem, aki hű tanúm, akit megöltek nálatok, ahol a Sátán lakik.

A két előző levélhez hasonlóan először a dicséret hangzik el. A Messiás látja, hogy milyen nehéz helyzetben vannak. Ott élnek, ahol a Sátán trónja van. Ez lehet utalás Asclepiusz nagy templomára, aki a gyógyítás pogány istene volt, és akit egy kígyóként ábrázoltak. További utalás történik a Sátánra a vers végén. Pergamon az a város, ahol a Sátán lakik. Krisztus megdicséri a szenteket, mert iga­zak maradtak, még akkor is, amikor Antipászt („minden ellen”) megölték. Erről az esetről semmit sem tudunk. A pergamoni keresztények hűségesek maradtak Istenhez a kemény próbák alatt, de megalkudtak bizonyságtételükben más módokon, amint a következő két versből látszik.

2:14-15. De egy kevés panaszom van ellened; mert vannak nálad olyanok, akik Bálám tanítását tartják, aki arra tanította Bálákot, hogy tőrbe csalja Izráel fiait, hogy bálványáldozati húst egyenek és paráználkodjanak.
Így nálad is vannak olyanok, akik szintén a nikolaiták tanítását tartják.

Belekerültek a megalkuvás bűnébe azzal, hogy Bálám tanítását és a nikolaiták tanítását tartották. Bálám azt a bűnt követte el, hogy olyan tanácsot adott Báláknak, ami a pogány nőkkel való összeházasodás és a bálványimádás által bűnbe vitte Izraelt (vö. 4Móz 22-25; 31:15-16). A pogány nőkkel való házasságkötés problémát jelen­tett Pergamonban, ahol bármilyen társadalmi kapcsolattartáshoz hozzátartozott a bál­ványok imádása is. Általában a piacon vásárolható húst is felajánlották már bálvá­nyoknak (vö. 1Kor 8).

Krisztus azt is felrója nekik, hogy a nikolaiták tanítását követik. Korábban az efézusi gyülekezetet megdicsérte, mert elutasították azt, ami erkölcsi elhajlásnak tű­nik (vö. Jel 2:6). Egyes görög kéziratok hozzáteszik itt, hogy Isten gyűlöli a nikolaiták tanítását, amint a 6. vers is állítja. A világi erkölcsiséggel való megalkuvás és a po­gány tanítás eluralkodott az egyházban, különösen a III. században, amikor a kereszténység népszerűvé vált. Ezért a pogány erkölccsel való megalkuvás és a bibliai hit­től való eltávolodás hamarosan megrontotta az egyházat.

2:16. Térj meg tehát, különben elmegyek hozzád hamar, és harcolok ellenük számnak a kardjával.

Krisztus váratlan utasítással élesen megfeddi a gyülekezetet: térj meg te­hát! Aztán így figyelmezteti őket: különben elmegyek hozzád hamar, és harcolok ellenük számnak a kardjával. Megígérte, hogy „hamar” (tachys) bekövetkezik az ítélet, ami azt is jelenti, hogy „hirtelen” (vö. 1:1; 22:7, 12, 20). A Messiás harcolni fog ellenük szájának kardjával (vö. 1:16, 2:12; 19:15, 21). Ez ismételt utalás arra, hogy Isten Igéje élesen elítél minden megalkuvást és bűnt.

2:17. Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek! Aki győz, annak adok az elrejtett mannából, adok neki fehér kövecskét is, és a kövecskére írva új nevet, amelyet senki sem tud, csak az, aki kapja.

Az utolsó személyeknek szóló felszólítás, hasonlóan a többi gyülekezetnek írt levélhez, annak szól, aki kész meghallani az üzenetet. A győztesek kapnak az elrej­tett mannából, és Krisztus ad nekik fehér kövecskét is, és a kövecskére írva új nevet. Az „elrejtett manna” utalhat Krisztusra, aki a mennyből jött kenyér, a hívők láthatatlan táplálékának és erejének forrása. Izrael a testet tápláló ételt kapott, a man­nát. A gyülekezet viszont lelki ételben részesült (Jn 6:48-51).

A teológusok véleménye eltér a „fehér kő” jelentését illetően. Alfordnak valószí­nűleg igaza van, amikor azt mondja, hogy az a fontos, ami rá lesz írva a kőre, mert „új nevet” ad a hívőnek, ami jelzi, hogy Isten elfogadta és dicséretre méltónak tartja őt (The Greek Testament, 4:572). Ez lehet utalás arra az ószövetségi gyakorlatra, amikor a főpap 12 követ viselt efódján, melyekre Izráel 12 törzsének nevei voltak felvésve egyenként. Bár a pergamoni hívők nem rendelkeztek e világ drágaköveivel, de volt valamijük, ami sokkal fontosabb ezeknél, magának Krisztusnak az elfogadása és az eljövendő végtelen áldások bizonyossága. Egészében véve a pergamoni gyülekezet­nek szóló üzenet figyelmeztetés arra, hogy ne alkudjanak meg az erkölcsi életben vagy a tanításban, és ne távolodjanak el a tanítás tisztaságától, melyet Isten elvár az övéitől.

Forrás: Bible Knowledge Commentary: Revelation