2013. január 20., vasárnap

Tom Marshall - A Szellemből fakadó élet 1.


A sikeres keresztény élet egyik legfontosabb alapelvét Pál apostol jelenti ki a Galata levél 5. részében.
"Mondom pedig, Szellem szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne vigyétek. Mert a test a Szellem ellen törekedik, a Szellem pedig a test ellen; ezek pedig egymással ellenkeznek, hogy ne azokat cselekedjétek, a miket akartok. Ha azonban a Szellemtől vezéreltettek, nem vagytok a törvény alatt." (Galata 5:16-18.)

"Ha Szellem által élünk, Szellem szerint is járjunk."    (Galata 5:25.)

Túl sokszor figyelmen kívül hagyjuk, milyen rendbe helyezte el Isten a dolgokat, pe­dig ez mindig fontos. Például a fenti Igében a parancs az, hogy járjunk a Szellem sze­rint. Ezt kell tennünk. Ha a Szellem által járunk, ennek kimenetele, azaz ter­mé­sze­tes eredménye az, hogy nem a test kívánságait hajtjuk végre. Általában mi fordítva fe­jez­zük ezt ki. Kimerítő erőfeszítéseket teszünk arra, hogy ne a test kívánságainak te­gyünk eleget és reméljük, hogy ha ez sikerül, akkor majd képesek leszünk Szellemben járni. A Sátán szorgalmazza ezt a megközelítést. Ő boldog, ha leköthet minket a test­tel vívott, de csak forrásainkat pusztító hosszú, keserű háborúval, mert biztosan tudja, hogy végül legyőzötten és csüggedten kerülünk ki a harcból.
            
Miért folytatjuk hát ezt a próbálkozást? Egyrészt azért, mert legtöbbünknek csak halvány elképzelésünk van arról, mit jelent Szellemben élni arról pedig sejtelmünk sincs, hogyan kellene ehhez hozzálátni! Sokszor a prédikátorok sem jelentenek ebben nagy segítséget. Az ő szájukból is nagyon kívánatosan és szellemien hangzik ez, de azt, hogy ezt valójában hogyan kell megvalósítani, ritkán fejtik ki. Másrészt nagyon is jól tudjuk, mit jelent a test kívánságát véghezvinni. Túlságosan is jól tudjuk. Ezt az ellenséget ismerjük. Ezért általában ragaszkodunk az ismerős csatához és újra meg újra a vereség ismerős ízével távozunk.
De ez mindig így lesz? Ha igaz, hogy a győzelmet nem a testtel vívott harcban, hanem a Szellemben járásban kell keresnünk, minden erőfeszítést megér, hogy megtaláljuk az odavezető utat. Ez ennek a tanulmánynak a célja: nem annyira az, hogy kikutassa a Szellemmel telt élet szépségét és erejét, mint inkább az, hogy megvilágítsa a "hogyan" alapelveit. Izgalmas felfedezésekre is jutunk eközben, melyek ablakot nyitnak Isten szívének örökkévaló céljaira és saját teremtett lényünk titkaira is.

AZ EMBER FELÉPÍTÉSE

            Amint már többször rámutattunk, a Biblia kijelenti, hogy az Isten képére teremtett ember maga is hármas egység: szellem, lélek és test.
"Maga pedig a békességnek Istene szenteljen meg titeket mindenestől; és a ti egész valótok, mind szellemetek, mind lelketek, mind testetek feddhetetlenül őriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére." (1Thesszalonika 5:23. szó szerinti fordításban)

Most azonban teljesebben meg kell vizsgálnunk az ember természetéről való ezen alapvető fogalom jelentőségét.
Mózes első könyvének első részeiben általános felfogás szerint két különálló beszámolót olvasunk az ember teremtéséről. Meg fogjuk látni azonban, hogy egyáltalán nem két külön leírás található itt, hanem egyetlen kijelentés az ember eredetéről és természetének lényegéről. Lapozzunk először az 1Mózes 1:27-28-hoz:

"Teremté tehát Isten az embert az Ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonnyá teremté őket. És megáldá Isten őket."

Az a héber szó,  amit itt "teremté"-nek olvasunk, a bara. Azt mondják, hogy a bara minden más igénél jobban kifejezi a teljes, az "ex nihilo", azaz a semmiből való teremtés fogalmát. Ezt a szót kizárólag az Ószövetségben olvassuk Isten cselekvésének leírására.
Tudjuk például, hogy Isten a semmiből teremtette (bara) az egeket és a földet. "Hit által értjük meg, hogy a világ Isten beszéde által teremtetett, hogy ami látható, a láthatatlanból állott elő."     (Zsidók 11:3.).

Az 1 Mózes 1:27-ben tehát azt olvassuk, hogy Isten a semmiből teremtette az embert. Továbbá a saját képére és hasonlatosságára teremtette őt. Milyen Isten? Jézus azt mondja a János 4:24-ben, hogy "Isten Szellem." Akkor hát ez a kérdés: "Amikor Isten megteremtette az embert, mit alkotott a semmiből, ami Saját Szellem Lényének képmása és hasonlósága?" A válasz az, hogy az 1. Mózes első fejezete az emberi szellem isteni teremtését írja le.

Amikor az 1Mózes 2:7-hez lapozunk, valami egészen mást olvasunk. "És for­mál­ta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő orrába élet­nek lehelletét. Így lőn az ember élő lélekké."
A "formálta" héber szava nem a bara, hanem a jastar, ami "már létező anyagból való teremtést" jelent. Tehát Isten a porból alkotta az ember testét.
Ezután meg kell kérdeznünk: "Mit lehelt be Isten a megformált testbe?" Héberül ugyanaz a szó jelent "lélegzet"-et és "szellem"-et is. Tehát az 1Mózes 2:7. azt mondja, hogy Isten az ember testét már létező anyagból formálta és belelehelte abba az emberi szellemet, amit a semmiből teremtett.
    
Végül ebből az igerészből megtudjuk, hogy amikor az ember szelleme bekerült a testébe, létrejött az ember lelki élete. Ádám "élő lélekkel rendelkező emberré" vált. (Így fordítja Ferrar Fenton az 1Mózes 2:7-et.) A testnek a szellem nemcsak hogy életet ad mert a test szellem nélkül halott (Jakab 2:26.) , hanem a szellem és test közötti kapcsolat megteremti a lelket, azaz az ember értelmi, érzelmi és akarati képességeit: elméjét, érzelmeit és akaratát. Az ember szelleme és lelke tehát kezdettől fogva lényegileg különbözik egymástól természetében és működésében is. A különbség olyan alapvetően fontos, hogy kicsit részletesebben kell megvizsgálnunk.