2014. január 19., vasárnap

Tom Marshall - Hogyan békél meg Isten? 6.

Másodszor: meg kell nyitnunk a szívünket egymás előtt. Gyak­ran szükség van arra, hogy szavainkkal közeledjünk a másik em­ber­hez, vagy testileg megérintsük egymást. Feltűnt nekem, milyen gyak­ran írja a Biblia Jézusról, hogy amikor a szíve megindult valakin, ak­kor meg­érin­tette, kinyújtotta felé a kezét, vagy kézen fogta. Ilyen sza­vak­kal szólt hozzájuk: “Fiam, leányom, leányka, asszony”.

Időnként látom az emberek szemében, vagy hallom a hangjukon az ilyen­kor átélt meglepetést. Rájönnek, hogy azelőtt még soha az élet­ben nem sikerült megérinteniük a másik ember igazi személyiségét. Olyan cso­portokban, ahol korábban keserű viszályok és meg­osz­tott­sá­gok vol­tak politikai kérdések, vagy bizonyos alapelvek miatt, ugyan­ilyen mon­datokat hallhatsz: “Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen remek fickó”, vagy “Ha egyenként megnézzük őket, egész ren­des emberek”.

Harmadszor: ha megbánással és alázattal megyünk oda egy­más­hoz, akkor bocsánatot kérhetünk, és megbocsáthatunk egy­más­nak elidegenedésünk miatt, és a Kereszt békéltető mun­ká­já­ba vetett hittel befogadhatjuk egymást egy új kapcsolatba. Ne ve­szítsd szem elől azt a tényt, hogy ez egy hitbeli lépés! Ugyanúgy hit­be­li lépés, mint amikor üdvösségünk érdekében elfogadjuk Krisztust, mi­vel amit elfogadunk, az maga az üdvösség, a Kereszt munkája, amit a szétesett kapcsolatok helyreállítása érdekében tesz. Hit által egy ma­ga­sabb szinten tapasztaljuk meg, mit jelent igaz embernek lenni, mi­vel hely­reáll kapcsolatunk egy embertársunkkal. Ha ezt esetleg fur­csá­nak találod, akkor olvasd el Jób könyve 33. részének 26. versét, ami arról be­szél, hogy Isten visszaadta valakinek az igazságát, és a szö­veg­össze­függésből látni fogod, ez azt jelenti, hogy Isten meg­gyó­gyí­totta, és hely­reállította testének jó kapcsolatát a környezetével.

Ez az a pont, ahol a szív megváltozik, ahol áradni kezd a szeretet azok felé, akik valamikor ellenfeleinkké vagy ellenségeinkké váltak. A múlt­beli kudarcok és csalódások ellenére újjászületik a bizalom, és mi, akik megszegtük ígéreteinket, vállalt kötelezettségeinket és es­kün­ket, új­ból megbízhatók lehetünk. Nem véletlen, hogy a Kereszt vál­toz­tatta hű­séges apostollá Pétert, aki megtagadta Krisztust, és má­so­kat, akik hű­ségfogadalmuk ellenére elhagyták Őt.

Az is itt történik meg, hogy más szemmel kezdjük nézni a másik em­­bert, és olyan értékeket fedezünk fel egymásban, amelyeket már ré­gen elveszítettünk. Eszembe jut egy asszony, aki ezen a ponton így szólt: “Rájöttem, hogy érdemes volt megmentenünk a házasságunkat, mi­vel a férjemet érdemes volt megtartani, és azt hiszem, engem is”.

És végül: valószínűleg ezen a ponton, ahol az egyik ember ta­lál­ko­zik a másikkal, támad fel az a különös, kielégíthetetlen kíváncsiság, hogy megismerjek másokat, és hogy engem is megismerjenek.

Hogy mi történik ezen a ponton, az egyénenként változik, és rend­kí­vül széles skálán mozog. Amint megfigyelhettem, ugyanannyira sze­mély­re van szabva, mint az, amit az emberek az újjászületés során meg­tapasztalnak, ugyanis nem valamiféle technikával van dolgunk, ha­nem egy személyes találkozás jön itt létre. Egyesek számára ez egy azon­nali átváltozást jelent, mint amilyen egy hirtelen megtérés. Em­lék­szem egy házaspárra, akik rendkívüli mértékben elidegenedtek egy­más­tól, és mély sebeket hordoztak. Több mint két évet töltöttek egy­mástól távol. A férfi keresztény lett, kibékült a feleségével, és új­ból szerelmesek lettek egymásba. És mindez egyetlen hét leforgása alatt történt. Másoknál ez fokozatosan zajlik le: az egymás felé való ki­nyúlás, a kezdet sokkal tapogatózóbb és óvatosabb. Ott van a le­ve­gő­ben annak valóságos, de alig észrevehető felismerése, hogy a dol­gok megváltoztak, valami új és mélyreható dolog történt közöttük.

Ott, ahol egy egész csoport van érintve, szükségszerűen az utóbbi vál­to­zat az általánosabb, mivel a csoport tagjai különféleképpen, más és más tempóban jutnak el a megbékéléshez.

De a végeredmény lényegét tekintve mindig ugyanaz: híd épül a sza­­kadék fölött, és azok, akik elidegenedtek egymástól, akik között meg­szűnt az élő kontaktus, újra megtalálják egymást.

De egymás elfogadásával együtt azt is felismerjük és el­is­mer­jük, hogy meg kell változnunk. Most már rá tudjuk szánni ma­gun­kat arra, hogy szembenézzünk azokkal a változásokkal, amelyek a meg­bé­ké­léssel egyidőben szükségessé váltak, képesek vagyunk se­gí­te­ni egy­más­nak ezekben a változásokban, függetlenül attól, mennyire ké­nyelmetlennek és nehéznek tűnnek is kezdetben. Azt fogjuk ta­pasz­tal­ni, hogy Isten kegyelme új kezdettel ajándékoz meg minket. Új erő árad belénk. A kialakuló kapcsolat szövetségre épül, ezért változás, sőt radikális változás közeledik. Nem tehetjük meg, hogy vissza­csú­szunk a régi kerékvágásba: ha akkor nem volt jó úgy, ahogy csináltuk, ak­kor most sem lesz jó. Új tervrajzot kaptunk a kezünkbe. Arra kö­te­lez­tük el magunkat, hogy egy szilárd kapcsolatot építünk rá arra a négy pillérre, amit a könyv korábbi fejezeteiben kifejtettünk: a sze­re­tet, a bizalom, a tisztelet és a megértés oszlopára.

“Bárcsak tudtam volna mindezt húsz évvel ezelőtt, amikor meg­nő­sül­tem! - sóhajtott fel egyszer egy középkorú férfi. - Szükségem lett vol­na valami vezérfonalra, és olyan súlyos bajt okoztam tu­dat­lan­ság­ból, mintha rosszindulatból tettem volna mindent.”

Még a problémákkal is megújult reménységgel nézhetünk szembe, mi­­vel találtunk egy biztos pontot, ahol megvethetjük a lábunkat, mi­köz­ben ezekkel birkózunk. Csak most kezdhetünk el foglalkozni a prob­lé­mákkal. Nem előbb, csak most!