2013. április 24., szerda

Simon Wiesenthal - Aki önmaga elől menekült 1.


Még soha nem hallottam a nevét, de ismert írónak mondta magát, akinek néhány könyvét már meg is filmesítették. Hogy szavait megerősítse, át is adott egy ajánlólevelet Fred Zinnemanntól, aki tömören csak ennyit közölt: Frederick Forsyth úr tehetséges író, és ő arra kér, legyek segítségére.
  – És miben segíthetnék önnek? – érdeklődtem.
  Ekkor kiderült, hogy Forsyth többet tud rólam, mint én őróla. – Olvastam A gyilkosok közöttünk járnak című könyvét – mondta –, és abban van egy fejezet a menekülőket segítő szervezetről, az ODESSA-ról. Elsőrangú filmsztori lehetne.
  – És én mit tehetnék a film érdekében?
  – Ön szállítaná a történelmi hátteret. Egy bűnügyi történetben is a helyén kell lennie mindennek. Úgy kell hatnia, mintha akár meg is eshetett volna.
  Elgondolkodtam. Természetesen már többször is bábáskodtam könyvek megszületésénél, csakhogy ott komoly dokumentációkról volt szó. Ha most egy szórakoztatóipari náci krimi létrejöttéhez nyújtok segédkezet, sokat árthatok az ügynek, melyet szolgálok. – Sajnos attól tartok, ebben nem segíthetek – mondtam bocsánatkérőn.
  De Forsyth nem hagyta lerázni magát. – Itt hagyom a könyv szinopszisát, fussa át. Utána talán mégis szóba áll velem.
  – Rendben van – feleltem, és megbeszéltük, hogy másnap ismét találkozunk.
  
Este elolvastam Forsyth szinopszisát. Egy menekülő német háborús bűnösről szólt – és mindjárt eszembe jutott róla valami. Az ötlet egyik legrégibb ügyemhez kapcsolódott: Eduard Roschmann ügyéhez. Az első értesülést 1946. december 8-án kaptam róla; az anyag, személyi adatai mellett, rövid életrajzot tartalmazott. Az 1908. november 25-én született Roschmann a háború előtt likőrügynök, majd egy stájerországi sör- és szeszesital-gyár alkalmazottja volt. Nem örvendett valami jó hírnek, a nácikkal pedig már akkor is meghitt kapcsolatban állt. A Harmadik Birodalomban aztán karriert csinált: a rigai gettó parancsnokhelyettese lett, s e minőségében legalább háromezer-nyolcszáz zsidó, köztük nyolcszáz gyermek meggyilkolása száradt a lelkén. Ezen túlmenően meghatározatlan számú zsidót szállíttatott az auschwitzi megsemmisítő táborba. Újabb. 1960-ból való dokumentumok szerint az áldozatok száma ennél is nagyobb volt; kitűnt, hogy Roschmann volt a felelős kétezer munkaképtelen zsidó meggyilkolásáért, és ő szervezte meg a hírhedt transzportokat Dünamündéből Lettországba. Ha a szám szerint ismert halottakat a becsültek legkisebb számával összeadjuk, kiderül, hogy mintegy harmincötezer emberélet volt a rovásán.
  
Akárcsak számos más náci bűnözőről, röviddel a háború után róla is az a hír járta, hogy felismerték és agyonverték, de a hírt nem lehetett megerősíteni. 1947-ben aztán kiderült, hogy él és virul: megjelent Grazban, a családjánál, sőt, le is tartóztatták, igaz, nem rigai bűntettei miatt, hanem azért, mert belépett egy újnáci szervezetbe: Theodor Soucek barátjaként tagja lett a Soucek vezette Európai Társadalmi Rendmozgalomnak, a SORBE-nak. Grazban és környékén lakat alá került Soucek régi és újabb bajtársainak egész csapata – köztük Eduard Roschmann is.
  Akkoriban elég szorosan együttműködtem az osztrák rendőrséggel, így tudomást szereztem a letartóztatásról, és magam is tehettem bizonyos lépéseket; értesítettem az amerikaiakat, hogy véletlenségből horogra akadt a rigai parancsnokhelyettes, és jó lenne, ha a gondjukba vennék, mielőtt az osztrákok, ne adj isten, eleresztik. Az amerikaiak nem is haboztak: tájékoztatták az angolokat – Graz ugyanis az ő megszállási övezetükben volt-, és kérték Roschmann „kiadatását”.