2012. április 22., vasárnap
Rodney H. Browne - Hogyan kaphatunk hitet
Legyen hitetek Istenben
És Jézus felelvén, monda nékik:
Legyen hitetek Istenben. 23 Mert bizony mondom néktek, ha valaki azt
mondja ennek a hegynek: Kelj fel és ugorjál a tengerbe! és szívében nem
kételkedik, hanem hiszi, hogy amit mond, megtörténik, meglesz néki, amit
mondott. 24 Azért mondom néktek: Amit könyörgéstekben kértek,
higyjétek, hogy mindazt megnyeritek, és meglesz néktek. Márk 11:22-24
Jézus azt a parancsolatot adja nekünk,
hogy "legyen hitünk Istenben". Ha az emberek ugyanúgy elhinnék Isten
Igéjét, ahogy az emberi beszédet elhiszik, akkor bizonyosan
meghallgatásra találnának az imáik. Ha az embereknek lenne hitük
Istenben, imádságaik minden emberi erőfeszítés nélkül beteljesednének.
Az ima egyszerű mindennapi kommunikáció lenne ember és Isten között. Ha
azt állítod, hogy van hited Istenben, akkor ezt a cselekedeteidnek is
tükröznie kell. A legtöbben nem ismerik el, hogy nem Isten Igéjébe
helyezik a bizalmukat, ill. hogy nem hiszik, hogy Isten hűséges az Ő
Igéjéhez, hanem ezt cselekedeteik árulják el. Örömmel elhiszik, hogy a
megválaszolatlan imádságok Isten hibája, ill. Isten akarata. Körömszakadtáig küzdenek, hogy bíróságra citáljanak másokat egy be nem
tartott szerződés miatt, miközben ők maguk egyáltalán nem gyakorolnak
hitet abban, hogy Isten az Ő szerződését megtartja. Az Úr több helyen
hangsúlyozza, hogy Ő meg fogja tartani a szavát, amennyiben mi igényt
tartunk az Ő beszédének minden ígéretére!
Isten minden generációt az Ő hűségére
emlékeztet és arra, hogy Ő soha nem tesz olyasmit, ami az Ő Igéjével
ellentétben áll. Ő azt gondolja, amit mond, és azt mondja, amit gondol!
Az Úr elkötelezi magát az Ő Igéje iránt, és be is tartja azokat a
kötelezettségeket egészen addig, amíg mi az Ő Igéje szerint,
rendíthetetlen hittel elhisszük azokat. Minden kudarc az ember részéről
történik, nem pedig Istenéről, tehát minél hamarabb felismered ezt és
megteszed a szükséges változtatásokat és korrekciókat, annál hamarabb
fogod megtapasztalni Isten imádságaidra adott válaszait.
Jó prédikációt hallgass
A jó prédikáció nem attól jó, hogy jó a stílusa és a technikája
A jó prédikáció tartalmazza:
- Isten Igéjének igazságát
- Isten Igéjének megbízhatóságát
- Isten hatalmas cselekedeteit
- arra sarkall bennünket, hogy elhiggyük az Ő Igéjét
- arra sarkall bennünket, hogy elhiggyük, hogy Ő ma is megtartja az Ő beszédét
Mert az Istennek igazsága jelentetik ki abban hitből-hitbe, miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él. Róma 1:17
Amikor halljuk mindazokat a nagyszerű
csodákat, amelyeket Isten cselekedett, és hogy hogyan áldotta meg, óvta
meg és szabadította meg az Ő népét, amikor személyes bizonyságokat
hallunk Isten hűségéről, akkor hitünk felszabadul. Megértjük, hogy
mindent, amit Isten tett - most is meg tudja és meg fogja tenni, hogy
betartsa kötelezettségeit azzal kapcsolatban, hogy megadja mindazokat a
dolgokat amelyeket megígért nekünk. Higgy és fogadj el minden
olyan beszámolót arról, amit Isten tett és amit ezután fog cselekedni,
amely összhangban és egységben van az Ő Igéjével.
És az én beszédem és az én
prédikálásom nem emberi bölcsességnek hitető beszédeiben állott, hanem
szellemnek és erőnek megmutatásában: 5 Hogy a ti hitetek ne emberek
bölcsességén, hanem Istennek erején nyugodjék. 1 Korinthus 2:4-5
Utasíts vissza minden rossz prédikációt
Ha olyan gyülekezetbe járunk, ahol a
szolgáló lekicsinyli Isten Igéjét vagy félremagyarázza, mint ami, vagy
soha nem történt meg, vagy ami "már nem érvényes", vagy azt állítja,
hogy Isten nem gondolta komolyan azt, amit mondott, akkor a hitünket
akadályozzák és visszafojtják.
Mert a keresztről való beszéd
bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk,
Istennek ereje. 19 Mert meg van írva: Elvesztem a bölcseknek
bölcsességét és az értelmeseknek értelmét elvetem. 20 Hol a bölcs? Hol
az írástudó? Hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-é
Isten e világnak bölcsességét? 21 Mert minekutána az Isten
bölcsességében nem ismerte meg a világ a bölcsesség által az Istent,
tetszék az Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a
hívőket. 1 Korinthus 1:18-21
A kereszt üzenete bolondság a világ
számára, de a hívő számára Isten ereje! Ugyanakkor e világ bölcsessége
bolondság Isten előtt.
Senki se csalja meg magát. Ha
valaki azt hiszi, hogy bölcs tiköztetek e világon, bolond legyen, hogy
bölccsé lehessen. 19 Mert e világ bölcsessége bolondság az Isten előtt.
Mert meg van arva: Megfogja a bölcseket az ő csalárdságukban. 20 És
ismét: Ismeri az Úr a bölcsek gondolatait, hogy hiábavalók. 1 Korinthus 3:18-20
Nem lehet olyan prédikációt hallgatni,
amelyben az emberi bölcsességet magasztalják fel, ahol Istent és az Ő
Igéjét kritizálják, és közben azt várni, hogy épüljön a hitünk. Ha
egyszerű rendíthetetlen hittel szeretnél rendelkezni, akkor nem
hallgathatsz olyan prédikációt, amely ellentétben áll Isten Igéjével. Ha
fel akarod építeni a hitedet és eredményt akarsz megtapasztalni, akkor
minden ember-alkotta tradíciót, vallást és hit-ölő, Szellem-elfojtó és
igazságromboló szektát el kell utasítani. Ne tűrj el olyan gyülekezetet,
ill. prédikátort, aki rágalmazza Isten Igéjét, mert az Úr Igéje a hited
forrása és az Ő beszéde jelenti az örök életet a számodra.
Kenneth Hagin - Bibliai hit - Hat nagy akadály a hit útjában 3.
A második akadály,
amely sokak életében jelentkezik, hogy nem értik, mi a helyünk Krisztusban, és
mi Krisztus helye a mi életünkben. Hiszem, hogy a keresztényeknek szükséges kifejezetten tanulmányozni
bizonyos témákat. Ajánlom mindenkinek, hogy olvassa át az Újszövetséget,
különösen az apostoli leveleket, és írjon le egész mondatokat, mert amit
leírunk, arra jobban emlékezünk. A „Krisztusban”; „Akiben”; „Őbenne”
kifejezések kb. 133-szor vagy 134-szer
fordulnak elő az Újszövetségben. Azért nem tudom megadni a pontos számot,
mert van két ige, amelyben ezek a szavak ugyan nem fordulnak elő, mégis hasonló
értelműek. Az egyik az 1 János 4,4, amely azt mondja, hogy „Nagyobb az, Aki bennetek
van, mint az, aki e világban van.” A másik a Ko-losse 1,13 „Aki megszabadított
minket a sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába.” Az
„Aki” itt Istenre, az Atyára vonatkozik. Ha végigolvasod
az Újszövetséget és megvallod: ez vagyok én, és mindez megvan nekem,
megváltozik az életed.
Egy alkalommal, amikor prédikáltam egy
gyülekezetben, ugyanazt ajánlottam a keresztényeknek. Volt ott egy keresztény
hölgy, aki elvégzett egy teljes evangéliumi
bibliaiskolát, majd egy baptista szemináriumot, és szerzett egy-két keresztény
diplomát. Ez a hölgy bibliaiskola-vezető volt ebben a gyülekezetben. A pásztor
azt állította, hogy ő az egyik legkiválóbb keresztény szolgáló, akit valaha is
látott. Egy hónappal később, amikor ugyanitt, egy evangélizáló összejövetelen
prédikáltam, maga az említett hölgy jött hozzám, és elmondta, hogy 25 igét
kiírt és elkezdte megvallani őket. Amikor ezt elkezdte, teljesen más személlyé
változott. Rájött, hogy soha többé nem kell aggodalmaskodnia; egész gondolkodása
és viselkedése megváltozott, közérzete is megújult. Azt mondta, néha már csak ennyit tud mondani: „Hát ez valóban én vagyok?” „Tudom,
hogy nem lehet kétszer újjászületni - fejezte be -, de úgy tűnik, mintha mégis
még egyszer újjászülettem volna.”
Megmagyaráztam neki, hogy mindez azért van, mert ő
csak most kezdett annak a világosságában járni, amije már eddig is megvolt.
Nagyon szomorú, hogy valaki már régóta keresztény, de még el sem kezdett abban
a világosságban járni, amelyet megkapott, mert nem érti, hogy Krisztus ki az ő
életében, és ez akadályozza a hitet. Ez a hölgy végre megértette, és ez
kigyógyította az aggodalmaskodásból.
Az aggodalmaskodás is bűn. Az
aggodalmaskodás kétszer olyan rossz szokás, mint
a dohányzás. Sok gyülekezetbe nem is vesznek fel olyan személyt, aki dohányzik, de belül teli vannak olyanokkal, akik
aggodalmaskodnak; és ez a rosszabb. A dohányzás csak félig öl meg, míg az
aggodalmaskodás teljesen. A dohányosok csak
félig élnek, mert ízlelesük és szaglásuk tönkremegy, emellett még
kellemetlen szaguk is van. Könnyű volt megszabadulnom a dohányzástól, de az aggodalmaskodástól való megszabadulás volt
a legnehezebb azon bűnök közül, amelyeket el kellett hagynom. Isten nem
akarja, hogy aggódjunk. Azt akarja, hogy szabadok legyünk. Nem hiszem, hogy Ő
bármiféle szokás rabságában akarna
bennünket tartani. A Biblia azt mondja az 1 Péter 5,7-ben: „Minden
gondotokat Őreá vessétek, mert Neki gondja van reátok.”
Hack Márta - Megérint a hozzáférhetetlen 6.
A szent nem lehet akárkié
A szent egy bizonyos célra fenntartott, más számára nem hozzáférhető állapotot jelöl. Ami szent, az elválasztatott, kiemeltetett a mindenki által elérhető és használható dolgok sorából. A szent (kódes) és közönséges (hól) ellentéte: valaki(k) számára fenntartott, illetve a bárki által használható. A szent kenyér, mint láttuk, olyan kenyér volt, ami a szentély és a papság számára volt fenntartva, ezzel szemben a közönséges kenyér nem volt elkülönítve különleges célra. Akhimélek pap a hozzá menekülő Dávidnak és kísérőinek nem tudott más kenyeret adni, csak szent kenyeret, mert közönséges kenyér (azaz bárki számára elfogyasztható) már nem volt. „Nincs közönséges kenyér kezemnél, hanem csak szentelt kenyér van… Adott azért a pap neki szentelt kenyeret, mert nem volt ott más kenyér, hanem csak szent kenyér, amit elvettek az Úr színe elől…” (1Sám 21: 4a, 6a)Emellett az is feltűnő, hogy bár a szent és a tisztátalan is kizárják egymást, a szentnek mégsem a tisztátalan a közvetlen ellentéte, hanem a köznapi, a közönséges. Ezzel szemben a tiszta nem azonos a szenttel, de annak mintegy szükségszerű feltétele.
A profán a szentet nem veszélyezteti, csak abban az esetben, ha lerombolják a köztük lévő határt. Ami szent, azt már profán használatba venni tilos. Ha pedig a szent tisztátalannal érintkezik, már vissza is tért a közönséges, profán állapotba. A szentség elvesztésének fő oka a parancsolatok áthágása. A szent nem is annyira a tisztát, hanem inkább – a tabu jelenségéhez némileg hasonlóan – a tilalmasat, a hozzáférhetetlent is képviseli. Az egyetlen számára fenntartott állapotot. (Nem véletlen, hogy a Biblia utáni héber irodalom a házassági egybekelést kiddusnak, megszentelésnek tekinti.) A szent nem akárkié. Ellentéte, a profán vagy közönséges sem feltétlenül tisztátalan valami, hanem csak egyszerűen bárki által hozzáférhető. Ugyancsak a „szent és a köz” ellentéte található Ezékiel próféta leírásában, ahol a jövőben felépülő jeruzsálemi Templom szent területe elkülönül attól a területtől, ahová bárki bemehet. A szent terület kőfallal van elválasztva a közhasználatban állótól, ami nincs arra a különleges célra fenntartva, mint a másik (Ez 42:20). Ahogy a férj felesége iránt, az Úr is féltőn szerető népe és földi munkájának színtere iránt. Jézus az Atya házát az imádság házának nevezte, és haragra gyúlt, amikor látta, hogy erős érdekcsoportok kalmárok és latrok barlangjává tették azt. Ahol és akikben Isten földi munkája zajlik, ha valaki rést üt rajta, profánná teszi, kiszolgáltatja azt, sokkal nagyobb súlyú bűnt követ el, mintha valakinek egyéni sérelmet okozna. „Ha valaki az Isten templomát megrontja, megrontja azt az Isten. Mert az Isten temploma szent, ezek vagytok ti” (1Kor 3:17). A hívők, akikben Isten Szelleme lakik, Isten temploma, és ez a különleges, számára fenntartott közösség szent. Összejöveteleit az Ószövetség „szent gyülekezésnek” mondta. Ebbe a közösségbe nem lehet úgy járni, mint egy profán célokra szerveződött társadalmi szervezetbe, vagy mint a bankba, ahol kölcsönkérhet az ember, vagy mint egy orvosi rendelőbe, ahol megkérdezik, mi a panasza, vagy csak időtöltésképpen. A zsoltárvers ma is aktuális: „A te házadhoz való féltő szeretet emészt engem.” (Zsolt 69:10 vö. Jn 2:17) A szentnek veszélyt is jelentő aspektusa is van, ami a szövetség feltételrendszerébe ágyazottan jelenik meg. Azaz a szövetség áldást és átkokat is tartalmaz: áldást közvetít a szövetség megtartóinak, de átkot hoz a szövetségszegőknek.
2012. április 20., péntek
Kenneth Hagin - Bibliai hit - Hat nagy akadály a hit útjában 2.
Hadd nevezzem meg ezek után a hit hat nagy
akadályát. Az első, ha nem érted, mit jelent új teremtésnek lenni; nem érted
mi az újjászületés. A 2 Korinthus 5,17 azt
mondja: „Azért, ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak,
íme újjá lett minden.” Ha az „új teremtést” nem érted, ez valóban hátráltathat
hitéletedben. Sokan nem tudják, hogy új teremtések. Azt gondolják, hogy Isten
csak megbocsátotta bűneiket. De ez a világon semmit sem segít, mert ha ezután
is bűnösöknek tartják magukat, ugyanúgy a pokolba kell jutniuk, hiszen az ördög gyermekei. Újjá kell születniük, új teremtéssé
kell válniuk Krisztus Jézusban! Mi nem csupán bűnbocsánatot nyert
bűnösök vagyunk. Nem szerencsétlen,
ingadozó, vétkező, éppen csak továbbjutó gyülekezeti tagok vagyunk. Nem
az „Épp csak elevickélek” utca végén, a „Búbánat” sugárút szomszédságában
lakunk. Nem ez a mi világunk. Új teremtések vagyunk, akiket Isten Jézus Krisztusban
teremtett, az Ő saját életével és természetével a szellemünkben. Isten
gyermekei, fiai, örökösei vagyunk, és Jézus Krisztus társörökösei.
Sok ember nem is
tudja, hogy örök élete van. Azt gondolják, csak meg vannak mentve a bűntől. De János azt mondja az első
levelében: „Ezeket írtam néktek, akik hisztek az Isten Fiának nevében, hogy
tudjátok meg, hogy örök életetek van.” Tudjátok meg, hogy mitek van és kik
vagytok Krisztusban, és ez hatalmas változást hoz majd létre.
Emlékszem egy igerészre, melyet a
betegágyon olvastam 30 évvel ezelőtt, és amely azóta kísér. Ez az ige a 2
Korinthus 5,17: „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az...” Csak 15
éves voltam, amikor a betegágyon megtértem. És
maradtam is ott, ugyanabban az állapotban 17 éves koromig, amíg Isten ereje
meggyógyított. Az elkövetkező néhány évben - talán három vagy négy évig - nem
is találkoztam teljes evangéliumi keresztényekkel, de elmondhatom, hogy éppen
olyan fantasztikus volt az életem, mint utána bármikor. Visszamentem a
középiskolába, és soha nem voltak olyan problémáim, mint más fiataloknak. Úgy hiszem azért, mert mindenkinek
megvallottam: „Új teremtés vagyok Krisztus Jézusban.” Csak egy
tradicionális baptista voltam, de nem zavart, mit mondanak mások. Nem féltem
attól, hogy kritizálnak vagy kifecsegnek a hátam mögött. Bizonyságot tettem a
srácoknak az iskolaudvaron, a tanárnak, az
igazgatónak, a szakfelügyelőnek és mindenkinek, akivel csak kapcsolatba
kerültem.
Amikor gyógyulásom után először mentem be a városba,
összefutottam egy barátommal, egy jó fejjel. Jóban voltunk, mielőtt végleg
leterített a betegség. Egyszer el is jött meglátogatni, de azóta, több mint egy
éve már, nem láttam. Amikor meglátott, rendkívül izgatott lett. Leültünk egy
autó lépcsőjére, és beszélgetni kezdtünk. Szóba hozta azokat a dolgokat,
amiket együtt csináltunk, de én úgy tettem, mintha nem tudnám, miről beszél,
pedig emlékeztem mindenre. Ertetlenül nézett rám:
·
Mi bajod van?
·
Semmi -
válaszoltam.
·
Úgy teszel,
mintha nem tudnád, miről beszélek.
Egy távoli épületre mutatott, és elnevette
magát azon, ami egyszer ott történt.
Két dolgot szerettem régen csinálni.
Először is bármilyen vadállatot meg tudtam szelídíteni, másodszor pedig
mindenféle zárat ki tudtam nyitni. Azt hiszem, ezek természetes adottságaim
voltak. A zárak mindig érdekeltek. 13 éves koromban bármilyen épület ajtaját
kinyitottam, de nem mentem be. A többiek mentek be, és hoztak ki édességet.
Természetesen segítettem nekik megenni, miután megszerezték. Azonkívül
mindenféle tárgyakra „tettem szert”,
anélkül, hogy valaki észrevette volna. Mióta keresztény lettem, ezt a képességem
már más módon használom. Előfordult már, hogy egy barátomhoz, aki nem volt épp
otthon, bementem és hagytam egy cédulát: „Miért nem tartózkodsz otthon X. Y.?”
Azután bezártam az ajtót és eljöttem. Amikor megjöttek, megtalálták a cédulát,
de az ajtó zárva volt.
Ez a fiú is ilyesmiről beszélt.
Azon éjszakán is kihoztak némi édességet, de én nyitottam ki a boltot. Nevetett, én meg csak ültem. Végül megszólaltam:
·
Az, aki veled
volt akkor éjszaka, halott.
·
Nem vagy halott,
hiszen látom, hogy itt ülsz - felelte.
·
Én nem fizikai
halálról beszélek - mondtam erre, és elmondtam azt is, hogy ő a külsőt nézi, de
van valaki belül is. És ez a belső ember, a valóságos Kennem Hagin új teremtés
lett Krisztusban. Idéztem neki az 2 Korinthus 5,17-et. Elmondtam, hogy ő
ugyanazt a testet látja, ugyanazt a házat, de az az ember, aki felelős volt
azért a lopásért, új teremtés lett, és nem lopott semmit azóta, és többé nem is
fog. Tudtam, hogy arra gondol, mekkora hazug voltam valamikor, ezért elmondtam
neki azt is, hogy az új teremtés nem hazudik és nem is tervez hazugságot. Elmondtam, hogy új teremtés lettem Krisztusban, mert
újjászülettem. Emlékszem, hogy felugrott az autó lépcsőjéről, körüljárt, és úgy
nézett rám, mintha megbolondultam volna. Én meg csak nevettem. Végül
egy grimaszt vágott és befordult a sarkon. Azt gondolta, valami nem stimmel nálam.
2012. április 19., csütörtök
Hack Márta - Megérint a hozzáférhetetlen 5.
Ne vess kétféle magot földedbe!
A teremtett világot szemlélve látjuk, hogy az az élet legkülönbözőbb megjelenési formáit mutatja. Ezt az egyedi életet az élőlényekben lévő mag hordozza és adja tovább, mindegyik „az ő neme szerint.” Több mózesi törvény arra enged következtetni, hogy a Teremtőnek nemcsak gondja van a fajtán belüli azonosság fenntartására, hanem valamiképpen kedves előtte az egyöntetűség, a keveretlenség. Az állat- és növényfajták határát úgy vonta meg, hogy ne jöjjenek létre hibrid lények. Az özönvíz tanulsága, hogy az emberi nemnek sem szabad átlépnie az Istentől rendelt határt – az ítélet elejét vette a más rendhez tartozó lények és az ember közötti hibridizációnak.Az embernek teremtésétől fogva létezik nemi identitása is, ezért a nemek közti határ éppoly sérthetetlen, mint az a határ, amely más élőlényektől elválasztja. Ma, amikor a homoszexuális együttélést házasság rangjára emelik, és az átvetkőzés, a transzvesztiták médiaszereplése nagy közönségsikerre számíthat, a magukat más neművé átoperáltatókkal együtt, a hívőket ezek a kérdések előbb-utóbb választás elé állítják. Nem mindegy, hogy megnyitja-e magát valaki ezek előtt a hatások előtt, vagy sem. Mint ahogy az sem közömbös, hogy az öltözködés terén a divat újabb és újabb hullámaiból mit válogatunk ki mint elfogadhatót, és mit vetünk el. A testnek ugyanis szintén nem lehet önkényes, Istentől független rendeltetést kitalálni. A testünk mint Isten remekműve, egyben az Ő tulajdona is, amit megújított és dicsőséges állapotban akar feltámasztani. Divat a tetoválás; de a maradandó nyomot hagyó megbélyegzés más funkciót ad a testnek, mint amire teremtetett: „Testeteket a holt emberért meg ne hasogassátok, se égetéssel magatokat meg ne bélyegezzétek. Én vagyok az Úr.” (3Móz 19:28, vö. 5Móz 14:1–2 indoklása: „mert szent népe vagy te az Úrnak…”) Ugyanez elmondható a piercingről, a hegtetoválásról és a testfestésről is. A bibliai kinyilatkoztatástól távoli kultúrákban a szellemvilággal való kapcsolatfelvétel részeként terjedt el a tetoválás és a piercing. Viselője szerencsét, hadi sikereket, gazdagságot remélt önmaga ilyen megjelölésétől. Európában mindezen csak mosolyognak, mert a test maradandó dekorálását legfeljebb csak divatnak fogják fel. De az elkötelezett „tetkósok” szaklapja azért óva int egy-két olyan kelta eredetű motívumtól, amelyekről észrevették, hogy viselőik többnyire erőszakos halállal haltak meg. A tetoválás tilalma idegen istenek és démonok fennhatósága alól is kivonta Isten tulajdonát, a szent népet. A szellemi keveredés szintén nem ajánlott.
„Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg; mert a mit vet az ember, az aratándja is. Mert aki vet az ő testének, a testből arat veszedelmet; aki pedig vet a szellemnek, a szellemből arat örök életet.” (Gal 6,7–8)
A szántóföld konkolyáról szóló példázatban pedig a kétféle mag kétféle örök sors, aszerint, hogy ki mit fogadott el: igazságot vagy hazugságot. „Ő [Jézus] pedig felelvén monda nékik: Aki a jó magot veti, az az embernek Fia; a szántóföld pedig a világ; a jó mag az Isten országának fiai; a konkoly pedig a gonosznak fiai. Az ellenség pedig, aki a konkolyt vetette, az ördög; az aratás pedig a világ vége; az aratók pedig az angyalok. Amiképpen azért összegyűjtik a konkolyt és megégetik: akképpen lesz a világnak végén.” (Mt 13:37–40)
A szántás a másik, minden évben elvégzendő nagy feladat. A szántás mondhatni a munka őstípusa: fárasztó és verejtékes. E munkafolyamat során a Törvény szerint ugyancsak kerülni kell a felemás megoldásokat: „Ne szánts ökrön és szamáron együtt!” (5Móz 22:10)
A féloldalas megoldás a szamarat megviseli, az ökröt és gazdáját pedig hátráltatja. Külön a csacsi és külön az ökör hasznos jószág a maga nemében, de nem így együtt! Az ökörnek látszólag könnyebb dolga van, és a szamár mellett könnyebben érvényesül, de igazából nem hajt hasznot a gazdájának, sőt lehet, hogy annak több pénzébe és fáradságába kerül egyben tartani a két „munkaerőt”, mint egy „jó húzós” ökröt alkalmazni.
Ha pedig az ökör és a szamár a munkatársakat jelenítik meg, akkor az a tanulság, hogy nem lehet az alkalmas és alkalmatlan személyeket „egymás nyakába varrni” közös feladatvégzés során. A Törvény újszövetségi párhuzama a hívő és hitetlen szövetségét nevezi felemás igának: „Mi egyezése van igazságnak és törvénytelenségnek?” – kérdezi Pál apostol, mintegy összegezve a Törvény szellemi üzenetét. Pál apostol így folytatja: „Menjetek ki közülük” , az elkülönülés, a szent állapot létrehozásának célja pedig ez: „Lakozom bennök, és közöttük járok; és leszek nékik Istenök és ők az én népem lesznek.” (2Kor 6:14–16 vö. 3Móz 26:12)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)